Christa
Jag har satt störbönor mot en vägg och blommor och småbönor skyms helt av en massa blad. Nu undrar jag om jag skall ta bort en del blad för att få inte mer ljus?

Det är väldigt många blommor som inte resulterat i några bönor. Om det beror på ljusbrist eller på att humlorna inte upptäckte blommorna förrän efter ett tag vet jag inte.
*Stintan*
Bönor har ju alltid en massa blad som skymmer och nog brukar det komma bönor ändå under dom. Tror inte att själva småbönorna är så ljusberoende. Är inte bönor självfertila,hmm?
Piccante
Jag tror iofs inte de mår dåligt heller om man tar bort några blad.
spacepingo
Jag tänker nog lite som *stintan* att man borde kunna låta bladen vara. Dessutom fyller ju bladen den funktionen att de skapar energi åt hela växten genom fotosyntesen. Tar du bort för många blad kanske plantan inte "orkar" producera bönor?
Christa
Tack för svar! Man kan ju dock undra varför det är så många blommor som inte gett upphov till bönor. De första två metrarna är mot en väg och sedan mot en spalje med ljus från båda hållen. På de första två metrarna har det kommit massor med blommor men de flesta har trillat av utan att det blivit några bönor. De har dock blivit fler bönor ju längre upp man kommer.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon