May
Min smultronschersmin är 10 år gammal och den börjar bli för stor. I våras kröp jag in i den och tog bort gamla stammar och det verkade den tycka om, för den har växt väldigt mycket i sommar. Däremot blommade den inte lika bra som den brukar. Helst skulle jag vilja ta en häcksax och klippa den runtom till lämplig storlek, men det är väl inte att tänka på eller hur? rolleyes.gif
HelenJ
Nej, det ska du verkligen inte göra. Vaktmästarbeskärning kallas det, och resulterar i en "mössa" av risiga nya skott runt om. Jag lovar - det blir inte snyggt!
Fortsätt att gallra ur de äldsta och längsta grenarna på våren som du gjort hittills. Du kan också klippa i toppen på några av de kvarvarande (inte alla!) enligt tripp-trapp-trullmetoden, så inte alla klipp hamnar på samma avstånd. Välj då helst de grenar som står på tur för att bli helt borttagna nästa gång.

Smultronschersminer kan bli ganska höga, och vill man inte ha det ska man lämpligen plantera en annan buske som inte blir lika hög. Att hålla en starkväxande buske låg genom beskärning blir aldrig bra.
Bassam
Hej

Om vill du flera blommor, du kan ge den gödsel som har mera (P _ K) .

H:Bassam
Ezereht
Tror dom blommar mest på lite äldre vet, i alla fall har jag märkt det här. Så kanske därför den blommade lite mindre efter beskärning. Eller att den fick lite glädjefnatt och växte smile.gif

Hur stor är din schersmin nu? Nyfiken för jag har den också planterad.
Bengalow
Vi har också en sådan, och inte tusan växer den så det knakar! Max 2,5 m. Den står i väster/söderläge i lerjord. Alla bruna grenar skall klippas bort, varje år. Dom har gjort sitt. Att sedan toppa den, enligt vad som sagts förut (tripp-trapp-trull) kommer att ge dig en tät och fin buske. Lycka till
Bassam
Hej

Som jag sa om jord har mycket kväv ska bli mycket grönskar och få|tal blommor

H_Bsssam
Cilla
Helen J - jag är benägen att hålla med dig generellt om beskärningstipset men jag har sett smultronschersminer formbeskurna som bildat täta, stora bollar. Men formbeskärning är ju något annat än vaktmästarbeskärning också - formbeskärningen görs i fjolårsved på våren och följs sedan ofta upp på sensommaren. Mycket jobb!

Men nej, inte så mycket blom som på en friväxande buske förstås. Men en del faktiskt.

Om man skär in en smultronschersmin mer än på fjolårsved och sedan följer upp med formbeskärning så kommer man först att få vänta på blom och sedan få en tät buske med mindre blom.

Själv har jag experimenterat en del med smultronschersminer, och lärt av en del misstag. Ett år skar jag bort all död ved och all gammal i ett par stora buskage - på våren förstås, eftersom jag ville stimulera skottbildning. Kände mig mycket nöjd vid grenbränningen efteråt. Dessa buskar stod flera år efter detta som glesa, trista, tunnblommande individer. Ända till jag kom på att grendöden ju berodde på jordtrötthet och torka. En halv säck kogödsel och lite krafs i jorden samt rejäl bevattning, ca 100 l lite då och då satte fräs. Nu, många år efter första misstagen, vågar jag beskära igen och hoppas på nya skott.
Aqvakul
Min erfarenhet är att om de är i god växt med tillfredställande näring och vattentillförsel så tål de ganska rejäl beskärning. Jag både gallrar ut utblommade grenar och toppar kraftiga unga skott - under vintervilan. ofta beskär jag också lätt direkt efter blomningen. jag har haft ett antal buskar på olika ställen (alltid sandjord och zon1) och i princip alltid fått kompakta buskar med ymnig blomning.
May
CITAT (Ezereht @ 20-08-2010, 19:32) *
Tror dom blommar mest på lite äldre vet, i alla fall har jag märkt det här. Så kanske därför den blommade lite mindre efter beskärning. Eller att den fick lite glädjefnatt och växte smile.gif

Hur stor är din schersmin nu? Nyfiken för jag har den också planterad.

Den är drygt 2 m hög och ca 2 m vid, och problemet är att jag planterade den för nära bodväggen. Normalt så växer det ganska sakta i min trädgård på grund av havsvindarna, men en del växter överraskar!

Tack för alla goda råd! Lärde mig massor thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon