|
Eva i Skåne
19-08-2010, 21:22
Idag har jag tagit tre fästingar på vovven, trots behandlig med Frontline och daglig dos med vitlökspulver Det får mig att undra om dom har nåt livsberättigande. Allt ska vara till nytta för nåt annat levande, men är det så med fästingar? Vad händer med fästingarna när dom sugit sig runda och stinna? Är det nån som kan berätta om fästingen från liv till död.
Tycker bara att dom är vidriga, har halsband på mina hundar men jag kan inte se var dom passar in i systemet....
Platinum
19-08-2010, 21:35
CITAT (Eva i Skåne @ 19-08-2010, 22:22)  Idag har jag tagit tre fästingar på vovven, trots behandlig med Frontline och daglig dos med vitlökspulver Det får mig att undra om dom har nåt livsberättigande. Allt ska vara till nytta för nåt annat levande, men är det så med fästingar? Vad händer med fästingarna när dom sugit sig runda och stinna? Är det nån som kan berätta om fästingen från liv till död. En fästing växer upp i tre faser, en process som tar 2-3år: larv, nymf, vuxen. Det är som vuxen den sätter sig på de varmblodiga som mig (plockat två senaste veckan), hundar, katter osv. En hona som är fullmatad (blåbärsstor) lägger 1000-3000 ägg och går och dör. Nytta? Ingen alls skulle jag säga, men de har ju en funktion...de är värdbärare.
Gossen Ruda
19-08-2010, 21:36
Fästingar tillhör tillsammans med exempelvis människan toppen på näringspyramiden. De är bara till för sig själva, ingen skulle sakna dem om de försvann. De har hittat en bra nisch i naturen, tillsammans med loppor och löss mm.
Eva i Skåne
19-08-2010, 22:20
CITAT (Platinum @ 19-08-2010, 22:35)  En fästing växer upp i tre faser, en process som tar 2-3år: larv, nymf, vuxen. Det är som vuxen den sätter sig på de varmblodiga som mig (plockat två senaste veckan), hundar, katter osv. En hona som är fullmatad (blåbärsstor) lägger 1000-3000 ägg och går och dör.
Nytta? Ingen alls skulle jag säga, men de har ju en funktion...de är värdbärare. Var lägger dom äggen? ryyyser
Penningtäd
20-08-2010, 07:11
Tycker synd om hundar som måste råka ut för många fästingar. Intressant med fästingar. Jag hade bott i flera år i Stockholm kommun, och tänkte aldrig på fästingar för jag visste inte att de är så pass farliga här (dvs att de kan vara det). Sedan fick jag veta om det för några år sedan och därefter råkar jag varje år för några st. Bara jag rör vid gräset så får jag några på mig. Det är nog best att vaccinera, särskilt husdjur som katt o hund. Jag är inte vac (så mkt jag vet) utan jag bara tvättar benen genast när jag kommer hem, det är senaste knep och det avskräcker de, verkar det, har inte hittat några på senaste tiden även om jag varit på gräset. De hade verkligen förpestat det för mig, när det gäller att promenera ute i naturen, små vampyrer. Undrar om man kan ha de som husdjur..., det våre inte mindre farligt än när folk har ormar, hundar osv. Såg på nyheterna en tjej som håller på med fästing safari för barn. Fästingar är nog som tigrar och varg, växternas väktare åt naturen, och då straffar tjocka vegetarianer tänker jag rent intuitivt...
Huggorm
20-08-2010, 07:26
CITAT (Platinum @ 19-08-2010, 22:35)  En fästing växer upp i tre faser, en process som tar 2-3år: larv, nymf, vuxen. Det är som vuxen den sätter sig på de varmblodiga som mig (plockat två senaste veckan), hundar, katter osv. En hona som är fullmatad (blåbärsstor) lägger 1000-3000 ägg och går och dör.
Nytta? Ingen alls skulle jag säga, men de har ju en funktion...de är värdbärare. Dom kan sätta sig på människor i flera av faserna, inte bara vuxenfasen. Sista tiden har jag fått många som är väldigt små, jag plockade just en ur knävecket som är så liten så den knappt syns. Annars är det ofta dom stora röda, som är honor i sista fasen, redo att lägga ägg efter att ha fått äta. Eller är det helt enkelt olika sorters fästingar, olika arter?
Solstorm
20-08-2010, 11:39
Nymferna sätter sig allt fast också, jag får mängder. Jobbigt för de är så små att få tag i när man ska ha bort dem. Tidigare sades det att det bara var de största fästingarna som bar på borrelia men nu sägs det att de föds med borrelia. (Även människobarn kan födas smittade)
De har ju den funktionen att det hjälper massa olika bakterier och virus att överleva. Bakteriernas och virusarnas uppgift? Fittest survival kanske?
Eva i Skåne
21-08-2010, 11:38
Tack för länken Lokan och för er andras svar. Kan säga att jag tycker fästingar är ännu äckligare nu när jag lärt mig mer Idag låg det en död, uppsvälld, men utplattad fästing under bäddmadrassen och nu går tvättmaskinen för fullt samt täcken och madrasser är ute på vädring. (plus att det kliar överallt på mig bara jag tänker på det) Synd att hunden är van vid att sova i sängen.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|