Pehr
Hej!

Jag är nybörjare och planerar för att sätta lite grönsaker till våren. Har tänkt mig några lastpallar med gurka, tomat,morot och lite till, borde vara lagom till en början.

Men vi har problem med att bestämma läget. Det finns bra med utrymme bredvid vår uppfart,2x 15 m om jag ska uppskatta det. Nära till åvatten därifrån och massor med sol.

MEN, vi har två bilar som körs flitigt och ställs på uppfarten. Dessutom går en grusväg förbi utanför vår tomt och uppfart där det kör lite bilar; vi ett par grannar och lite andra bilar + en och annan traktor.

Finns det risk att grönsakerna tar upp avgaserna och gör dem osunda?

Alternativet är att flytta lannet längre bort från vägen, men då blir det mycket mindre sol och längre till vatten + att det är i en slänt...

Vad tror ni?
Bolltistel
Det är du som ska äta grejerna. Vill du det, ärligt?

Bly finns inte i avgaserna mer, men man får ju ändå en
"ofräsch känsla" av bilvägar tycker jag. Gummipartiklar. Kanske lite bensen och andra cancerogena organiska föreningar som blandas i bensin för att höja oktantalet. Sotpartiklar från dieselmotorerna.

Ett par plank med klätterväxter på, alternativt en häck, som skyddar odlingen från vägdammet kanske kan vara en idé.
Piccante
Partiklar som gummipartiklar, sot mm blir torrdeposition dvs det fastnar lätt på blad när det faller ned ur luften. Bladgrönsaker som man äter hela kan ju bli mer kontaminerade medan rotgrönsaker under mark inte blir lika påverkade. Man kan ju odla bladgrönsakerna längst från vägen. Jag tror yrkesodlare har en 25m gräns mot vägar?
Solstorm
Jag tycker som att det låter som väldigt få bilar och jag skulle inte vara rädd. Och nu får ni ju ytterligare anledning till att inte låta bilen stå på tomgång i onödan.
malcolm
Jag är benägen att hålla med Solstorm, är det inte fler fordon än vad du beskriver så bör det inte vara någon större fara, se till att skölja grönsakerna noggrant först bara.
ingrids
En liten häck eller ett blandat buskage närmast uppfarten skulle jag tycka var trevligt, då kommer de flesta partiklar att fastna i buskarna. Inte för att jag tror att det blir nå mycket partiklar, mest faktiskt för att fräschetskänslan ökar lite.
ängsvädd
Jag tror inte heller att det är någon fara att odla nära vägen eftersom den verkar vara ganska glest trafikerad. Håller med om föregående talare att plantera häck om det inte finns som fångar upp dammet.
Peztis
Jag har mitt landa kanske 10 m från en landsväg där det kör ca 600 fordon per dag samt flygen från Arlanda.

Detta låter kanske mycket men jag tror att det i alla fall är bättre än det besprutade jag kan köpa i affären.

Någon typ av barriär är så klart aldrig fel, själv har jag en hög och ganska tät amerikansk hagtornshäck emellan land och väg.
Pehr
Tack för all svar. smile.gif

Det där med damm och partiklar har jag inte tänkt på. Kanske är idé att plantera nån buske eller häck ja.

Annars verkar det som det borde funka att plantera där jag tänkt. Tack! smile.gif
Tofslan
Din fråga fick mig att minnas en uppgift vi gjorde på gymnasiet. Jag läste miljövetenskap och vi undersökte tungmetaller och andra otrevliga ämnen i jorden brevid en starkt trafikerad väg i stan. Det visade sig att närmast vägen var det faktiskt inte så mycket otrevliga ämnen i jorden. Tvärtom var värdena betydligt högre från 200m och en bit in. Tydligen stiger avgaserna upp i luften och dalar ner i jorden först när de kylts av och därför hamnar de en bit bort. Kanske kan vara till hjälp i ditt beslut?
Pehr
Ja, kanske det... nu är det ju inte så mycket trafik där egentligen...

En bild för att förklara lite, kanske lite suddig.
Det är bakom vedhögarana i bilden, vägen syns bakom.

(Jag försöker egentligen bara samla argument, för min sambo tror att det blir oätligt wink.gif )
Bolltistel
Odla i tunnlar. Tunnlar ser lite fula ut men ger bra resultat. Eftersom ni ändå ska ha odlingen på ett ställe där ni inte kan njuta av prakten så tänker jag att då kan ni lika gärna odla i tunnlar. Din sambo kanske också ser detta som en lämplig kompromiss.
netha
Har åkt E4:an och sett skyltar ... "Här växer din frukost"
Inga från Närke
CITAT (Pehr @ 19-08-2010, 23:35) *
Hej!

Men vi har problem med att bestämma läget. Det finns bra med utrymme bredvid vår uppfart,2x 15 m om jag ska uppskatta det. Nära till åvatten därifrån och massor med sol.

Alternativet är att flytta lannet längre bort från vägen, men då blir det mycket mindre sol och längre till vatten + att det är i en slänt...
Vad tror ni?

Har kortat ditt inlägg. Tog med den som var viktigt för mig.

Om du eller din man känner er tryggare med odling längre bort varför inte införskaffa en liten dränkbar pump till ån och som kopplas till en vattenslang som räcker till alternativ 2. Går ju då också att pumpa upp vatten i en plasttunna som du har bredvid landet och du får ju även regnvatten i denna tunna. Ett litet tips från mig i all enkelhet.
Aqvakul
CITAT (Bolltistel @ 22-08-2010, 23:36) *
Odla i tunnlar. Tunnlar ser lite fula ut men ger bra resultat. Eftersom ni ändå ska ha odlingen på ett ställe där ni inte kan njuta av prakten så tänker jag att då kan ni lika gärna odla i tunnlar. Din sambo kanske också ser detta som en lämplig kompromiss.

tummenupp.gif En smart lösning! Du slipper inte bara kontaminering, utan kan också skapa ett gynsammare odlingsklimat... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon