Pehr
Hej!

Jag är nybörjare och planerar för att sätta lite grönsaker till våren. Har tänkt mig några lastpallar med gurka, tomat,morot och lite till, borde vara lagom till en början.

Men vi har problem med att bestämma läget. Det finns bra med utrymme bredvid vår uppfart,2x 15 m om jag ska uppskatta det. Nära till åvatten därifrån och massor med sol.

MEN, vi har två bilar som körs flitigt och ställs på uppfarten. Dessutom går en grusväg förbi utanför vår tomt och uppfart där det kör lite bilar; vi ett par grannar och lite andra bilar + en och annan traktor.

Finns det risk att grönsakerna tar upp avgaserna och gör dem osunda?

Alternativet är att flytta lannet längre bort från vägen, men då blir det mycket mindre sol och längre till vatten + att det är i en slänt...

Vad tror ni?
Bolltistel
Det är du som ska äta grejerna. Vill du det, ärligt?

Bly finns inte i avgaserna mer, men man får ju ändå en
"ofräsch känsla" av bilvägar tycker jag. Gummipartiklar. Kanske lite bensen och andra cancerogena organiska föreningar som blandas i bensin för att höja oktantalet. Sotpartiklar från dieselmotorerna.

Ett par plank med klätterväxter på, alternativt en häck, som skyddar odlingen från vägdammet kanske kan vara en idé.
Piccante
Partiklar som gummipartiklar, sot mm blir torrdeposition dvs det fastnar lätt på blad när det faller ned ur luften. Bladgrönsaker som man äter hela kan ju bli mer kontaminerade medan rotgrönsaker under mark inte blir lika påverkade. Man kan ju odla bladgrönsakerna längst från vägen. Jag tror yrkesodlare har en 25m gräns mot vägar?
Solstorm
Jag tycker som att det låter som väldigt få bilar och jag skulle inte vara rädd. Och nu får ni ju ytterligare anledning till att inte låta bilen stå på tomgång i onödan.
malcolm
Jag är benägen att hålla med Solstorm, är det inte fler fordon än vad du beskriver så bör det inte vara någon större fara, se till att skölja grönsakerna noggrant först bara.
ingrids