Karrolina
20-08-2010, 09:21
Hej!
Jag bor i zon 3-4 utanför Uppsala.
Planterade en liten (gissar på två-årig) flerstammig manchurisk strimlönn för ca 2 månader sen. Då var det väldigt torrt och soligt och bladen blev lite brända eftersom den står i full sol. Men sen har det varit mer varierat väder. Trots det har den inte vuxit alls och ser ganska ynklig ut. Den har inte fått fler blad och dom blad som finns har böjt ihop sig lite och blivit skålformade. Den är planterad i vanlig trädgårdsjord i väldränerat (fast inte för väldränerat) läge.
Vad kan jag göra för att den ska trivas bättre? Eller brukar dom vara såhär tröga i starten?
Plantan är köpt på Zetas och var väldigt fin då. Så kvalitén är det nog inget fel på..
Huggorm
20-08-2010, 09:23
Har du vattnat ordentligt?
Alexander-VG-zon3
20-08-2010, 11:09
jag tror också på torka, har du bild på bladen ?
Karrolina
20-08-2010, 11:09
Jag gjorde det när det var torka. Sen har vi haft flera ordentliga skyfall i veckan. Jorden känns inte för torr nu iallafall.
Karrolina
20-08-2010, 11:17
Jag hittar inte kameran.. :S Men det kanske har varit så att den var för torr under torkan iallafall. Men den har inte återhämtat sig. Alla andra växter i trädgården såg också lite ledsna ut för en månad sen men nu är allt annat fint igen.
Jag planterade 7 andra träd och buskar samtidigt som denna och dom är fina. Dom har vattnats lika mycket/lite.
Trädgården är ny för i år för mig så jag vet ju inte exakt hur jorden är på det aktuella stället. Jag har funderat på om jag skulle flytta den till ett lite mer halvskuggit ställe..?
Gunilla T
20-08-2010, 11:34
I Zetas katalog är Mandschurisk strimlönn markerad som surjordsväxt men, tecknet är inom parentes. Jag tolkar det så att dethär är en växt som vill ha fukthållande jord, inte högt pH värde samt mera woodland miljö.
Den skall nog inte stå i gassande sol hela dagarna och kanske bör den få lite torvblandad, fluffig jord som håller fukten.
Karrolina
20-08-2010, 11:37
Ok. Det jag har läst om den (På alltomträdgård + nån trädgårdsbok) att den vill ha normal trädgårdsjord och sol/halvskugga. Men dom har nog bättre koll på Zetas. Jag får flytta den till mitt lilla woodland då. Det är nog bäst.
Ca femtio liter i veckan brukar man säga att träd behöver de första säsongerna. Jag brukar sällan ta hänsyn till sommarregn annat än att se dem som bra förhindrare av avdunstning. Det är inte varje vecka vi får de dundermängder i Sörmland/Uppland som för ett par veckor sedan.
Om du flyttar trädet - passa på att se till hur rötterna ser ut. Spola jordklumpen så att du ser. Grova och långa rötter beskär du, och framför allt om de går runt i krukan i sk rotsnurr. Passa på att ta en bild så att du kan ta med till Zetas innan juni nästa år om trädet inte skule överleva.
Stödpålar är också viktigt. Kronan ska vaja men rötterna få stöd. Ofta ser man pålar strax intill stammen eller bara en påle. Ibland pålar som rör sig. Det duger inte för att ett träd ska etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.