Aejohansson
20-08-2010, 10:34
När jag flyttade min flasklilja från ett hus till ett annat så fick jag en liten spricka i stammen som sen nästan ut som ett "skärsår" som är ungefär 3 cm brett och 0,5 cm djupt. Är det något att oroa sig för på min 120cm höga flasklilja? Den verkar må rätt bra och fortsätter skjuta nya skott.
Alexander-VG-zon3
20-08-2010, 11:19
var inte för orolig, mina har ockås fått skador på stammen. men det läker av sig själv och den fortsätter att växa. vattna underifrån så att du inte råkar få för mycket vatten i skadan.
Hej
Det är bra om du täcker såren på ymp kräm.
H:Bassam
Aejohansson
20-08-2010, 22:58
CITAT (Bassam @ 20-08-2010, 23:57)

Hej
Det är bra om du täcker såren på ymp kräm.
Var får man tag på sådan?
Men är det mest för säkerhetsgrej eller tror du "såret" är för stort för att plantan ska klara sig?
Alexander-VG-zon3
20-08-2010, 23:21
täck inte med kräm, sår balsam, salva eller likande produkter det blir bara värre då.
skär inget i såret och täck inte för det. bara låt det vara, är sprickan inte för allvarlig så kommer växten läka och växa på nytt som om inget har hänt.
jag råkade snubbla på min flasklilja och dessutom när jag snubblade råkade jag sparka iväg den så att den landade och tog emot mitt fall. halva stammen blev mos och samtliga blad blev brutna på den. den lever än idag och frodas som aldrig förr. det enda jag gjorde var att inte övervattna den och låta den läka.
har du bild på den så är det lättare att säga om den kommer klara sig eller inte.
Hej
Täcka såret för att skydda såret från ohyra och sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.