CITAT (fuchian @ 20-08-2010, 12:20)

Hej flaxss,
Nu gick våra svar till pelargontjejen omlott, så jag läste vad du hadde skrivit, men det beror på var vi bor och vilka förhållanden råder där man har sina pelargoner. Jag är nog lite "harig" när det gäller dem som är speciella för mig och inte enbart en fyllnad.
Jag tror inte att jag vågar lämna mina ute när tempen går mot minus, brukar lyfta in en del i växthuset och har koll på dom. en termometer som visar både rådande grader och det som har varit som lägst på natten.
det jag menade var att, när temperaturen går ner till +5c +3c någon natt så får man börja hålla koll på nätterna (förutsatt att man har en termometer som registrerar nattens lägsta, man kan mäta där man har växterna). när sedan nätterna börjar går ner mot +1c +2c, är det dags att ta in dom.
så mellan +5c +1c är det dags att börja fundera på att ta in dom. så att dom inte är ute i en frostnatt. sedan varnar dom för kyliga nätter och ev lokal frost så sätt dom nära väggen med skydd över (alltså om läget är osäkert).
det är bättre att mäta sig fram när dom ska tas in än att gå efter månad. då frostrisken är olika i landet under året. dock ska man gå efter månad så får dom tas in i aug-sept i norr sverige och i sept-okt i södra sverige.
skulle dock faran komma utan att man tagit in dom eller skyddat dom så klarar dom någon lätt frostnatt. (jag har det som signal att ta in dom när bladen blivit frostnypa, min rekommendation är dock att ta in dom innan frosten).

På detta sätt kan jag förlänga blomningen och njuta av dem lite längre. Vi har ett element där som går på i viss antal grader, men har inte behövt det än.
ja det är härligt att kunna njuta av dom lite längre, antingen ta in dom i växthus eller övernatten eller in till ett fönster. mina tar jag in och sätter i fönstret där dom brukar blomma till dec. sedan därefter får några övervintra i rusmtemp och andra får vara i källaren.

Är du bra på fuschior? Fick ett uppstammad i våras till mors dag. den har varit lite knäpp hela sommaren, men jag har 2 andra i kruka som är ganska så små och alla dessa tre blommar för fullt.
Jag bara äääälskar dom, men har ingen bra tumme med dom.... fuchian .....
jag får dom jag har att trivas iallafall, men vet inte om jag är expert på dom. några har man ju tagit död på.
ja det är trevliga växter, mina trivs i östläge och vill ha lucker men näringsrikjord. och låta dom torka upp lite. ge mycket näring under sommaren. sedan ta in dom som man gör med palergoner. övervintra dom varmt under extraljus eller kallt men frostfritt och lite torrare i jorden. dock vill fuchsior ha mer fukt i luften än pelargoner. jag brukar inte klippa ner mina in för vintern. men det finns dom som gör det så att inte blad och sånt ruttnar under vintern.
jag sköter mina så och dom trivs ganska bra.