Full version: Skogsduva
Inga från Närke
har vi fått. Vi upptäckte boet för någon dag sedan. Vi har sett 2 skogsduvor i rönnen ibland men inte tänkt mera på det, men sedan av en händelse tittade jag upp i onsdags och såg boet och att någon låg där och ruvade.
Är inte det sent på året?
Är det en nackdel att få ett duvpar i trädgården tror ni?
Myosotis
Skogsduvor häckar i håligheter, t.ex. gamla spillkråkebon. Det är säkert ringduvor du har i din rönn. Nackdelen skulle väl vara om de skiter på bilen eller trädgårdsstolarna, annars är det väl bara roligt att få följa en häckning på nära håll.
Inga från Närke
CITAT (Myosotis @ 20-08-2010, 13:16) *
Skogsduvor häckar i håligheter, t.ex. gamla spillkråkebon. Det är säkert ringduvor du har i din rönn. Nackdelen skulle väl vara om de skiter på bilen eller trädgårdsstolarna, annars är det väl bara roligt att få följa en häckning på nära håll.

Jo visst är det ringduvor, hade hjärnsläpp när jag skrev verkar det som. Hade precis googlat och kollat om det är vanligt att de häckar i trädgårdarna. Som svar på ditt andra ang. var de skiter så är det ingen fara det är bara hallonen och växthuset som ligger i närheten av rönnen. Möjligen grannens garagetak och bil men det kan jag ju inte rå för det får de ta om de inte tycker om det.
Just nu flyger de inte mycket eftersom de ruvar, blir väl värre sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon