Har sått Rosenskära direkt i trädgården i början av sommaren. Alla har blivit typ ett par decimeter höga på en klen stjälk med en blomma per planta. Förutom två stycken monsterbuskar... De är ca 1,5 meter hög, massor av förgreningar och en huvudstjälk som är jättetjock. Är de onormala eller är det alla små som är onormala?
Myosotis
20-08-2010, 12:27
Det normala är nog någonstans i mitten. Låter som om näringen är ojämnt fördelad, jag får ofta samma problem. De vill inte ha för mycket kväve, då blir de bara jättestora med en massa grönska utan så mycket blommor tycker jag.
Bolltistel
20-08-2010, 13:30
Förutom näringstillgången som Myosotis redan varit inne på är rosenskäror hemskt känsliga för rotkonkurrens. Får de inte gott om eget utrymme förblir de små och taniga, förutom en som "vinner" så att säga. Hård gallring vid uppkomst alternativt förodling en (1) planta per kruka rekommenderas. Det behövs en halv meter eller så mellan plantorna för att de ska bli nöjda. Jag har numera en enda planta per 20-literskorg och det verkar vara lagom med utrymme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.