Full version: klotrobinia-monster
karin mauritsson
Nu har jag fått en trolig förklaring som jag vill dela med mig av. När vi beställde våra fem små fina klotrobinier så har man på plantskolan ympat dem på starkväxande stammar och inte på svagväxande.
Kanske riktiga acacier? Stammen liknade detta. Därför drog våra träd iväg och blev jättestora. Vi blev alltså lurade och jag vill varna för detta.
Grenarna blev överarmstjocka på bara något år och det bara fortsatte trots att vi försökte såga.Det hela var ganska facinerande om man nu vill vara positiv.
Karin
Alexander-VG-zon3
''äkta'' akacia är inte härdigt här, Robinia pseudoacacia ''Umbraculifera'' - klotrobinia ympas på en ''vanlig'' Robinia - Robinia pseudoacacia.

Klotrobinia, är hos odlaren och i plantskolan klipp till en väldigt rund och prefekt krona, även om denna variant får ett mer samlat och rundat växtsätt än den vanliga så är den klippta formen ändå onaturligt för den. då den inte blir som en rundboll. när den planteras i marken får den årsskott som din fått (det är normalt) på ca 50-150cm. det är alltså normalt!

som äldre får den en samlad rundad/oval-form. men den kommer aldrig växa till sig och bli en prefekt rundboll som den var när den köptes.

så i ditt fall är allt normalt. det är så dom växer. vill man ha en rund fin boll (som igen inte är den form dom får) så måste man klippa hela tiden och inte låta dom dra iväg.

även vanlig robinia får hög årstillväxt det är nåt som är normalt för robinia-familjen.

Robinia pseudoacacia 'Tortuosa' - Skruvrobinia, är nog den enda som jag tycker har lite lägre årstillväxt men nackdelen med den tycker jag att dom blir risiga och med mycket dödved. Skruvrobinia och Bollrobinia blommar dåligt.
Ezereht
Fasst känns ju ändå taskigt av en säljare att sälja dom i en form som är svår eller nästintill omöjlig för en "vanlig människa" att få dem att behålla, och dessutom utan att "varna" för att de är svåra.

Robinia pseudoacacia var det för övrigt någon som varnade för, i någon tråd på forumet, att de var väldigt invasiva.
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 20-08-2010, 19:28) *
Robinia pseudoacacia var det för övrigt någon som varnade för, i någon tråd på forumet, att de var väldigt invasiva.

Värre är det nere i centraleuropa, där har den blivit en pest efter åratal av skogsplanteringar. Nu blir dom inte av med den i tex. Ungern. Men här i Sverige är det nog bara i sydligaste Sverige den kan vara besvärlig
Alexander-VG-zon3
Fasst känns ju ändå taskigt av en säljare att sälja dom i en form som är svår eller nästintill omöjlig för en "vanlig människa" att få dem att behålla, och dessutom utan att "varna" för att de är svåra.

fast den är ändå mer klotform än en vanlig. och visst bör säljaren säga ALLT. men egentligen har man ju inte blivit lurad. det är såhär växten ska växa (om man nu fått rätt växt det vet jag inte, har man fått en vanlig blir det mer som ett träd och då har man blivit lurad).

i jobbet säger jag alltid att robinia är snabbväxandes och kan bli ett ganska vektträd. och dessutom ger jag råd om hur man klipper den.

trivs dom så skickar dom mycket rotskott. vilket kan bli ett problem.
Huggorm
Det finns inga träd som håller klotform av sig själv, vill man ha det får man räkna med att klippa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 20-08-2010, 20:17) *
Det finns inga träd som håller klotform av sig själv, vill man ha det får man räkna med att klippa

exakt tummenupp.gif , den lilla runda perfekta bollen dom har från början är inget trädet själv har växt till. vill man ha en rund perfekt form så får man som sagt klippa in det varje år.
karin mauritsson
Tack för kommentarerna. Vet ni vad, nu har jag satt tre stora carmencitarönnar istället och det ser mycket fint ut. Jag lovar att monsterrobinierna var sista gången jag faller för en trend. Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon