Solstorm
20-08-2010, 13:22
Jag har så smått börjat fundera på att skaffa pil av något slag. Det finns ju så herrans många sorter men jag tycker att det är svårt att få reda på bra information om dem.
Det går ju att googla på olika sorter men ofta så står det väldigt kortfattat om dem. Det finns ju silverpil, guldpil, hängpil, knäckpil, pil för pilflätning, pil för staket mm mm
Vet ni någon bra sida som tar upp de olika sorterna som finns, jag vill gärna veta hur höga de blir, vilka som ger rotskott, blomningstid mm
Det var en bred fråga känner jag men kanske någon känner till bättre sidor än vad jag själv kan hitta.
kerstin z5-6
20-08-2010, 17:42
Vet ingen särskilt sida för pil , varken silver eller knäckepil ger rotskott om de köps som träd.
De tål att hamlas, knäckepil/bollpil får sin form naturligt och pilen har i den mån de har "blommning" små videkissar i maj,dock ej de nämnda vad jag har sett
Solstorm
20-08-2010, 17:58
Jag trodde att det bara var sälgen som får kissetassar. Har läst att silverpil blommar maj-juni. Jag åker förbi silverpil ibland men har aldrig tänkt på någon blomning.
Ezereht
20-08-2010, 18:24
Jag äääääääääääääääääälskar silverpil

Så vackert träd. Men stort. Bollpil är mer behändig storlek. Men allt beror ju på vart man ska ha dem.
Solstorm
20-08-2010, 18:26
Har du tänkt på någon blomning på bollpilen?
Var jag ska ha den beror litegrann vilken eller vilka sorter jag skaffar mig
Ezereht
20-08-2010, 18:29
Hmm nej jag har inte sett någon blomning direkt, inget jag tänkt på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.