Full version: Silverax går det så
hagglundlarsson
Funderar om silverax både den vanliga och brunnette går att så med frön eller hur får man tag i den utan att köpa hela plantan. Dyra! unsure.gif Hur får man i så fall tag i frön?
Christer i Falköping
Jo det går att så, men jag har inte hittat den i någon katalog. Du får väl fråga om någon har här på forumet. Det är dessutom lite kråpngligt om jag förstått det hela rätt. Först lång tid i värme, sedan lång tid i kyla för att sakta öka värmen igen. Inte konstigt omplantorna är dyra.
'Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig att vissa sorter inte går att fröså, ex. Brunette ifall man vill att de nya plantorna ska se ut som Brunette.

Ifall plantskolorna där man bor är jättedyra så kan man även handla småplantor via postorder och komma något billigare undan, ex. örtagården säljer småplantor.

http://www.ortagarden.com/index.html
kerstin z5-6
Det tar minst två år och behöver kylas o värmas x antal ggr -de växer otoligt sakta i början och de flesta Brunette frö blir gröna avkommor -rek därför köp -som Åsa säjer
Vill man så har Jelitto frö
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tillägga att Impecta har frö till Cimicifuga racemosa (de kallar den Läkesilverax) ifall du vill testa, trots vetenskapen om att det kan ta lång tid att få fram plantor.
Katti med torpet
Har idag "sått" frön av Silveraxet 'atropurpurea' som verkar ganska likt 'brunette'. Köpte frön från STA's frölista.
Jag inser att jag inte får ha bråttom men de är ju inte i vägen där de ligger i sitt fuktiga kaffefilter i en plastpåse över elementet. Vill de gro så varsågod, vill de inte så överlever jag ändå.
Enl STA skall numera silverax heta Actaea istället för Cimicifuga, det lär basera sig på någon DNA-undesökning som visar att det inte är rimligt att behålla Cimicifuga som egen art. Det kan kanske vara bra att veta om man söker och inte finner...
kerstin z5-6
Under en övergångsperiod verkar i alla fall vissa kataloger ha dem listade på bägge namn -men det är helt rätt -Actaea släktet samma som trolldruvan hör de till numera -det blir till att lära om ..håhåjaja laugh.gif
hagglundlarsson
Tack för alla svar mycket intressant. rolleyes.gif biggrin.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon