Full version: Angripet Äpplespö
Jowel
Hej!

Mitt äpple spö av sorten Aroma som är två år gammalt beskar jag senast förra hösten lite lätt. jag pensalde på trädbalsam och antog att trädet skulle klara sig utmärkt. men nu är det fullt utav dessa sår, insjunkna partier som ser lite ut som kräfta. är det kräfta lr är det någon annan form utav skadegörare som angripit trädet? kräfta finns i närområdet, och ympen kommer från ett kräftsmittat imråde den också.

[attachment=54158:aroma.jpg]
Bassam

Hej

Jag tycker att det är kräfta så det är bättre om du ta bort den på grund att svårt att blir frisk igen och kanske ska smita andra växter.

H: BASSAM
Jowel
hmm.. synd.. någon annan som också kan bekräfta eländet? :S
Cilla
Tyvärr, både bild och beskrivning ger stark misstanke om kräfta. Aroma är en sort som inte smittas lika lätt som många andra sorter, men med både ympmaterial från smittat område och kräfta i närheten så smittas de gärna också.

Lacbalsam och annat som penslas på vid beskärning gör mer skada än nytta. Svamparnas sporer trivs i de små utrymmen mellan det påstrukna och trädet. Enda gången som lacbalsam eller ympvax gör nytta är vid ympning, när man behöver förhindra uttorkning innan det läkt samman.

I ditt område med smitta i närheten är det bra att

- börja med osmittat material om du ska göra egna träd i framtiden. E-plantmärkt ger bäst chanser till sjukdomsfrihet är min erfarenhet.

- att under en tid också satsa på motståndskraftiga sorter. Filippa är en sådan. Aroma som E-material är också normalt sett stark mot svamp.

- gör JAS-beskärningar under den torra perioden, dvs juli eller tidiga augusti - inte september då svampsporer lättare vandrar i fuktig luft, och då träden dessutom börjar gå in i vila.

- var noga med att decinficera verktygen - kokande vatten elelr T-sprit mellan varje träd.
Jowel
tack Cilla!

hmm. ett utav mina andra äpplespön blev också konstigt, torkade ihop och vissnade.. jag klippte av det långt ner, och i gengäld skickades ett nytt skott upp på ca 30 cm..ser fortfarande friskt ut, så jag hoppas att snittet läker också..

frågan är då om samma sak skulle kunna fungera med detta? el ska jag bara gräva upp det och bränna alltihop? att tvätta verktygen är A-O!

Cilla
Jo, så kan man visserligen göra men kräftan blir man inte av med. Den finns systemiskt i trädet och risken är stor att nya kräftsår dyker upp.

Synd på träd som du startat med från spö! Men det är säkrare för dig att starta om med friskt material.
Bassam
Hej

Det kan göra någonting för att blir träd frisk igen men det är säkrare att borta den och undvika att smitta andra växter.

H_Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon