|
Full version: Chili-fråga
sommarhumla
20-08-2010, 17:41
Hej, nu vänder jag mig till alla ni kunniga chili-odlaiter. I våras köpte jag en chiliplanta på Trädgårdsmässan i Älvsjö. På lappen står det endast capsicum chinense "okänd småvuxen sort, troligtvis av vilt ursprung. Ursprung Sydamerika. Själva chilifrukten ser ut som ett litet gult bär (ungefär havtornsbärsstorlek) och plantan är nu omkring 30 cm hög. Folket på Trädgårdsmässan kunde inte berätta något om plantan överhuvudtaget och därför vänder jag mig nu till er. Än så länge är det bara en liten frukt som är gul.
Är det en sort som bränner bort alla smaklökar på fem röda sekunder (har inte vågat prova än...)?
Det skulle vara kul om någon av er kunde berätta något litet om vad ni tror att det är.
Tack så mycket på förhand.
/Sommarhumla
Platinum
20-08-2010, 18:05
Kan inte lista ut vilken sort det är men kan nog gissa mig till att det är en chili med mer krut i, c. chinese är ju samma grupp som du finner habanero och naga jolokia i.
sommarhumla
20-08-2010, 18:13
ojdå, eller kanske ajdå....ska kanske vara försiktig vid eventuellt användande i matlagning då...
Mentha-Arvensis
20-08-2010, 18:17
Kanske Jindungo eller Caronong...
sommarhumla
20-08-2010, 18:29
Jag kollade på google men den frukten jag har är rund som en liten kula nästan och verkar inte bete sig som andra chili som växer "på längden"...de här ser ut som små bär och det verkar som om de är mogna när de fått gul färg. Tack så mycket för tipsen hittills, det uppskattas mycket!!
/Sommarhumla
Preussen
20-08-2010, 20:38
Cumari? brukar vara gul, liten och rund. har en behagligt fruktigt smak med bra hetta.
sommarhumla
21-08-2010, 09:40
Ja, cumari måste det vara. Jag googlade och fann bland annat en sort som heter "wild brazil", de frukterna stämmer väl överens med den planta som jag har. Tack så jättemycket för snabb hjälp!!!!
/Sommarhumla
Ursäkta mig, får jag stjäla tråden lite? Jag har aldrig odlat chili förut. Jag fick frön av en odlait, på fröpåsen stod "Blondie". Den har växt fint och har många ljusgula, avlånga frukter.
Min fråga: När ska jag plocka dem/när är de mogna???
sommarhumla
21-08-2010, 12:08
Hej Mojan, ja trådarna är ju inte personliga och jag anser att jag fått svar på min fråga. Hoppas att du får svar på dina frågor. mvh /Sommarhumla
Lånas också tråden en liten stund, jag behöver också hjälp med identifieringen av en chili! Jag köpte en påse i våras som ajg satte och från början var det en planta som var annorlunda - den hade nämligen grönlila stam och bladnerver, till skillnad från alla andra plantor som var gröna. Plantan är nu ca 30 cm, blommorna var vita med lila inslag som har utvecklats till "morotsformade" frukter, ca 3 cm långa som är mörklila. De har börjat övergå i mört mörkt rött, vilket jag antar är ett tecken på mognad. Plantan verkar vara ganska tålig, den blommade mycket tidigare än de andra plantorna och den trivdes ute även innan det var jättevarmt. Paketet den låg i angav sorten som Capsicum chinense L. "Habanero", men det är det DEFINITIVT inte  Skulle vara mycket bra att veta vad det är för sort innan man stoppar den i maten, och riskerar att få en överraskning Förresten, hur sparar man bäst chili för framtida bruk? Habanero-plantorna verkar få en hel del frukt nämligen
Anja Danmark
22-08-2010, 11:44
Hej KRT -
det er svært at sige, hvilken frugt du har, uden et foto...
Og du kan jo prøvesmage den, inden du bruger den i maden, så du ved, hvor stærk den er.
mvh Anja
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:17)  Skulle vara mycket bra att veta vad det är för sort innan man stoppar den i maten, och riskerar att få en överraskning  Smaka den innan du stoppar den i maten vetja. Jag tycker utomhusodlad chili blir starkare än de chilis fröna kommer ifrån. CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:17)  Förresten, hur sparar man bäst chili för framtida bruk? Habanero-plantorna verkar få en hel del frukt nämligen  Jag kör vanlig konsumchili och de ger mycket frukt! Sex plantor med 30 chili på varje planta ca 60 cm höga. Jag torkar dem och antingen smular ner dem i maten eller ibland torkar och mortlar jag och får några burkar chilipulver.
CITAT (GasseG @ 22-08-2010, 15:04)  Smaka den innan du stoppar den i maten vetja. Jag tycker utomhusodlad chili blir starkare än de chilis fröna kommer ifrån.
Jag kör vanlig konsumchili och de ger mycket frukt! Sex plantor med 30 chili på varje planta ca 60 cm höga. Jag torkar dem och antingen smular ner dem i maten eller ibland torkar och mortlar jag och får några burkar chilipulver. Hur torkar du den? Är rädd att den börjar mögla inifrån innan den blir torr om man hänger den i rumstemperatur (har hänt). Smaka innan, är du tokig  Men du menar kanske inte att stoppa en frukt i munnen och se om man överlever Jag vet att man brukar säga att ju mindre ju starkare, men är de samma sak med färger? Att gröna är mildare än röda, och gula starkare än röda????
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 21:05)  Hur torkar du den? Är rädd att den börjar mögla inifrån innan den blir torr om man hänger den i rumstemperatur (har hänt). Har det? Jag lägger bara mina på en öppen plats i hemmet....just nu på mikron, sedan torkar de och de brukar även bli lite rödare om de inte var det från början. I år har jag så förba**at med frukt så mikron kommer inte att räcka till på långa vägar. Funderar på att göra en chilifläta på ca metern så de får hänga och torka. CITAT (KRT @ 22-08-2010, 21:05)  Smaka innan, är du tokig  Men du menar kanske inte att stoppa en frukt i munnen och se om man överlever  Jomenvisst överlever du, lite guts får man ha om man gillar chili i maten. I år var mina konsumchili all time high i capsiacin, stoppade in en liten cirkel med tjockleken 2 mm från en chili som var ca 1,5 cm i diameter. Efter två tugg så spottade jag ut den (min standardmetod) och sedan väntade jag....ujujuj starkt var det. Jämfört med de chilis som de kommer ifrån dvs vanlig matlagningschili så var mina x10 och jag överdriver inte. Hade i drygt 2 chilis i 5 liter chili con carne och det kändes. Jag och barnen åt i vanlig ordning men en vän på besök tyckte det var lite i överkant starkt....hehe på två "konsum"chili! Gul chili har jag inte provat, mina de går från grön (vilka jag använder) till lila och sedan röda (använder helst). Stykemässigt har iaf inte jag känt ngn skillnad mellan det gröna mognadsstadiet och det slutgiltiga röda. Jag är nog mest nöjd med att jag får så fantastiskt mycket frukt...märkte för några år sedan att konsumchili ger fantastisk avkastning jämfört med mexikanska och thailänska "finsorter". I år så satte jag så pass många att jag faktiskt fick 6 plantor över till mig själv efter att släkt och vänner har varit å rånat mig på allt jag odlat. Där är ett annat knep jag lärt mig i år för att kunna maximera utrymmet i mitt lilla fönster där jag förodlar mina chilis på vårkanten....2 dL plastglas, perfekta att sätta många frön och ställa tätt i fönstret. När man sedan sållat bort de glas där inget kom så går man till seven eleven och hämtar hem så många man behöver av deras största muggar och planterar om i. I dessa muggar växte de sig 50 cm med blommor i år, innan utsättning. Gula behöver nog inte vara starkare än röda och vise versa, det har nog mer med sort och jag hävdar odlingförhållanden att göra. Ngt är fel med min dator eller telefon eller programvara, men jag kan inte koppla min galaxy S till datorn annars hade jag visat lite bilder....ska fixa får maila.
 Det som syns på bilden skulle jag vilja säga motsvarar en planta. Har hittills skördat 15 chilis röda eller halvröda. Detta var efter dagens skörd och tyvärr så hade endel chilis släppt och vissa ruttnade hängandes på plantorna, jag tror det har regnat för mkt på sista tiden så det får ta och upphöra nu! En sak till: Varje gång ni planterar om chili eller planterar ut så plantera ner dem så djupt ni kan. Vid utplanteringen så satte jag ner dem 3 dm i jorden, dvs jordklump och 2 dm stam. De blir stadigare och får ett större rotsystem. jag använder aldrig stödpinnar eller liknade till mina chilis.
Platinum
26-08-2010, 06:08
CITAT (KRT @ 22-08-2010, 09:17)  Förresten, hur sparar man bäst chili för framtida bruk? Habanero-plantorna verkar få en hel del frukt nämligen  Gör chiliristor (dvs lufttorka på tråd).
Dominosa
28-08-2010, 12:20
Hej! Hur gamla blir chiliplantorna?? Jag frösådde en i våras, den har inte fått frukt än, många blommor men de har bara vissnat och fallit av... Kommer den att få frukt näst sommar om den överlever vintern? Tacksam för svar
CITAT (Dominosa @ 28-08-2010, 13:20)  Hej! Hur gamla blir chiliplantorna?? Jag frösådde en i våras, den har inte fått frukt än, många blommor men de har bara vissnat och fallit av... Kommer den att få frukt näst sommar om den överlever vintern? Tacksam för svar  Ja det gör de, chiliplantor är tvååriga. Prova dock att sätta dem tidigare för frukt samma år.
Mentha-Arvensis
28-08-2010, 20:03
CITAT (GasseG @ 28-08-2010, 19:45)  Ja det gör de, chiliplantor är tvååriga. Prova dock att sätta dem tidigare för frukt samma år. det finns massa chilisorter som lever i flera år. Dock tappar dom i styrka, smak och viss mån mängd efter tredje året. Men det är fortfarande även efter tredje året ett vackert träd eller en vacker buske.
Dominosa
29-08-2010, 18:55
Okej  Tack för era svar!! Då får jag se nästa år om det blir nåt
Nu har jag skördat det sista....skördat hela sensommaren men idag skrotade jag plantorna för i år.
Vilken fin skörd, grattis!
Bilder från mina chili jag odlat med bra resultat
[attachment=55486:IMG_0020.jpg] Georgia Flame
[attachment=55487:IMG_0028.jpg] Negro
[attachment=55488:IMG_0027.jpg] Hot Lemon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|