Garden bliss
Vi har en tomt med sandjord, har precis sått gräsmatta och det är det enda som är gjort i odlingsväg (nybyggt hus). Nu under hösten funderar vi dock på att sätta en bokhäck. Vad jag förstår är det viktigt att förse bokhäcken med "bra" jord så vi funderar på att gräva ett dike på 50 x 50 cm och blanda den befintliga jorden med något. Men vad är lämpligast? Funderar på brunnen häst- eller kogödsel. Har även ca 1 kubik hushållskompost som kan blandas i men då vi ska sätta 70 m häck så blir väl effekten i så fall försumbar?

Gräsmattan såddes för ett par veckor sedan och gräset är ca 4 cm högt, dock är det glest ännu. Vi har även nyligen "tilläggssått" här och var då vi fick störtregn kort efter den första sådden som ledde till att fröna flöt iväg och samlades i högar. Bör vi gödsla gräsmattan nu i höst? Med vad? Funderar på att skaffa oss ett helt lass (eller fler, vad som nu kan behövas) och sprida ut över hela gräsmattan och under häcken till våren. Ska nu i höst även sätta fruktträd, så de skulle också få del av denna gödsling. Vad tror ni om det?
Bassam
Hej

Det är bra att blanda din jord med brunna gödsel och kompost , du är försent nu men du kan sprida naturliga gödsel under vår tiden på gräsmatta men om du göra nu ska många näring går med vatten i jorden , men för buskar det är bra att blanda din jord med naturliga gödsel eller kompost när du plantera dem.
H:BAssam
Aqvakul
Kompost och brunnen gödsel är perfekt att blanda ut befintlig jord med när du planterar din häck. Det förbättrar jordstrukturen och tillför långsamverkande näring. Gör du detta ordentligt nu i höst eller i vår, så behöver du knappast gödsla häcken på 1-2 år. Därefter så kan du lägga mer kompost/naturgödsel som du myllar ner i ytan. Allra viktigaste under de två första säsongerna är dock att du vattnar rejält varje vecka oavsett väderlek. Skulle det efter några år visa sig att du får svag tillväxt, trots att du vattnat ordentligt, så kan man ge snabbverkande gödning (ex. kycklinggödsel eller NPK) i några omgångar i april/juni.

Gräsmattan gödslas med snabbverkande gödning under april- juli i 3-4 omgångar. Även den behöver rejält med vatten under växtsäsongen och framförallt maj-juli.
Garden bliss
Ok, tack för råden!
Garden bliss
Men hur ska jag göra nu i höst? Augusti ännu. Funkar det att gödsla en gång, t.ex. med Hasselfors gräsmattegödsel? Vill gärna ge de där ogräsen en match ...
Aqvakul
Nej, du ska inte gödsla gräset nu, då övervintrar det sämre..

Ogräsen får du ta manuellt...
Garden bliss
Jaså ... har precis läst på annat håll att man bör gödsla på hösten för att stärka gräsmattan inför vintern. Och att man ska låta ogräsen vara tills nästa år, de flesta kommer att försvinna när man klippt mattan ett tag, kommer att trängas ut av gräset?

Finns det olika skolor i den här frågan?
Bassam
Hej

Det är inte bra att gödsla under hösten på grund att gräs och andra växter sover på den här tiden så man kan kasta pengar på näring som ska skada mark vatten, jag sa att man ska läsa alla informationen först och sen kan man tänka själv.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
det finns höstgödsel att köpa som inte har så mycket kväve utan PK-gödsel. som man kan ge till gräsmattan dock tycker jag inte det är någon större mening med det.
Aqvakul
CITAT (Garden bliss @ 23-08-2010, 23:16) *
Jaså ... har precis läst på annat håll att man bör gödsla på hösten för att stärka gräsmattan inför vintern. Och att man ska låta ogräsen vara tills nästa år, de flesta kommer att försvinna när man klippt mattan ett tag, kommer att trängas ut av gräset?

Finns det olika skolor i den här frågan?

De som tillverkar gödning vill säkert sälja så mycket som möjligt. Nej, de råder nog stor samstämmighet om att man inte ska tillföra kväve på sensommaren/hösten. De som sysslar med detta vetenskapligt menar också att det är tämligen meningslöst att tillföra sk. "höstgödsel" som innehåller kalium och fosfor, då detta knappast är en bristvara i våra trädgårdar.

En del ogräs kommer att trängas ut av gräset, dock inte flerårigt rotogräs... Även här så tänjer gärna gödselfabrikanterna på sanningen i akt och mening att sälja mer gödning.

Jag uppmanar till en allmän skepsis mot alla tips som ges i tidningar och tidskrifter. En del "sanningar" återupprepas år från år trots att de har väldigt lite med verkligheten att göra.
Gunilla T
Jag kan bara hålla med Aqvakul, det behövs ingen gödsel/näring till hösten när allt går i vila. Vad gödselfabrikanterna påstår får man ta med en nypa salt...

Naturen är logisk - när gräset vissnar ner använder det ingen näring. När det börjar gro på våren - då gödslar man.
Jan Lindgren
Hej!
När det gäller höstsådd säd vet man att en kvävegiva på hösten gör att plantorna får ett bättre och djupare rotsystem vilket gör att de lättare klarar vårtorka.
MVH
Jan Lindgren
Garden bliss
Det är många olika bud. =)

Jag resonnerade som så att det nog är "sensommar" här än så länge. Har hört med grannarna och de klipper sitt gräs långt in i november. Dessutom så gödslade vi inte när vi sådde ... Så idag gödslade jag, har småregnat idag och ska regna hela dagen imorgon så jag hoppas det blev bra timing.

Tack för alla råd, som alltid intressant läsning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon