Full version: skvätt iväg
Erik oväxt
Tjena alla!
Jag undrar varför jag inte får fler skvätt iväg växter. Jag har hittat flera frö och jag har lagt dem i krukan tillsammans med "mamman". Inget har hänt. Jag har haft denna växten i 4-5 år, men det är först nu som jag verkligen vill ha fler och så går det inte

Hur lång tid tar det innan fröna öppnar sig och börjar växa? Är det någon som har en sorts "tidsskala" på olika faser i skvätt iväg-växten.

Vill gärna ha flera av just min egen skvätt iväg pga att jag fått den av min mormor som inte finns kvar i livet längre
spacepingo
Jag hade en sån för flera år sedan. Jag försökte odla upp nya från frön, dvs jag sådde dem i egna krukor och tog hand om dem efter konstens alla regler men jag lyckades alrdig. Däremot så grodde fröna bra i Mammans kruka och i andra krukor runt omkring där den hade självsått sig. Fröna är rätt hårda så det kan nog ta en stund innan de gror, du får nog ha tålamod och prova att lägga frön i andra blommors krukor, de kanske trivs bättre där. biggrin.gif
DykUnderYtan
Har dessvärre inte heller någon aning men även här dyker de upp i ett antal krukor som finns i närheten. Då brukar det ju vara lätt att peta upp en liten planta och sätta om i alla fall. smile.gif
Erik oväxt
Tack för svaren.
Kanske jag får köpa lite andra växter också och ställa nära min skvätt iväg. Känns plötsligt viktigt att jag får ha fler av denna skvätt iväg. Tror min mormor hade varit glad om hon vetat att jag är så rädd om "hennes" växt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon