tepa
Hej

Fick för mig att mörka mitt hår lite. Handlade alltså hårfärgningsmedel på snabbköpet och skred till verket.
Tyckte det blev riktigt bra, men min man märkte ju ingenting!!! Inte ens sen jag påpekade vad jag gjort!
Känner ni igen er ? Visst, vi har varit tillsammans många år, men att han inte ser skillnad på en ljust rödlätt
och en BRUNETT!!??

Hälsn Tepa
Alba
Du kan ju tolka det positivt - utsidan spelar ingen roll för honom. rolleyes.gif
Aqvakul
Väldigt ouppmärksamt! no.gif thumbdown.gif
ninnisky
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 15:31) *
Väldigt ouppmärksamt! no.gif thumbdown.gif

... vilket jag tror inte är särskilt ovanligt, tyvärr!

Själv klipper jag mig relativt ofta så min man är ursäktad om han inte märker något.
Aqvakul
Spanar man in sin fru ordentligt ett par gånger om dagen så är det svårt att missa en förändring...
fuchsian

Helt rätt, men männen är dock rätt blinda ..ibland ... Men dom gör så gott de kan. Jag ska tona mitt hår i morgon, men det blir endast att få lite mer lyster och det verkar behövas. Toningen har nu legat 2 mån. i skåpet, så nu är det dax! .... flirting.gif ... fuchian ...
ingrids
Fast uppmärksamhet funkar på ett skumt sätt. Det har gjorts experiment där forskarna visat två bilder av samma rum fast med olika väggfärg och folk har sagt att båda bilderna är exakt likadana. Vår uppmärksamhet är inte gjord för att märka relativt modesta färgförändringar utan skillnader i kontur, kontrast och rörelse. Visst har ni själva varit med om att ge någon en kompling för en förändring och fått veta lite diskret att den gjordes förra veckan? Som Aqvakul konstaterar, det krävs att man tittar ordentligt med full uppmärksamhet för att se skillnad på före och efter.
Åsa, mälardalen zon 2
Min farsa är proffs på att inget se, jag brukar ha långt hår (midje eller rumplängd) farsan märkte ingenting när jag gick till frissan och klippte av allt till en ganska kort page.
mamamaggan
För många år sedan var jag till frissan och färgade mitt mörkbruna hår i koppar nyans och så gjordes det ljusa slingor . Klippte håret också i en ny frisyr.

Min man märkte ingenting förrän en kompis pratade om det en vecka senare . giggle.gif
sqrulan
giggle.gif Visst är sånt konstigt, jag håller med dej tepa! Jag kunde städa, byta gardiner, måla om men nix han såg inget, min fd alltså.
Jag kände mej obetydlig och som om han tog mej förgiven, jag fanns ju alltid där som vanligt.
Om en karl inte ser skillnad på rödlätt och brunett är inte förvånande, det är ju ingen jätte skillnad. Så ta det med ro. rose.gif
Motti
Jag är ju frisör !har bytt frisyr och hårfärg typ femtioelva gånger !aldrig har min man noterat detta confused.gif inte märker han heller när man byt gardiner,han bara konstatera att något är annorlunda !typ.Punkt slut !
Aqvakul
Själv är jag faktiskt mycket intresserad av design och heminredning, ja t.o.m. av mode. Många unga män i min sons generation är det också. Jag tror att det är en hel generation unga män och kvinnor som nu stormar fram med mycket mer flexibla könsroller...
torvan
Tror också att det är så Aqvakul, här är det sonen som står vid spisen.

När det gäller att en man inte ser om man gjort en förändring så "vinner" nog jag.
Min man som jag ligger i skilsmässa med visste inte efter 22 år vilken färg på ögonen jag har!
Då är det verkligen dags att skilja sig! torvan
Mollis
CITAT (torvan @ 22-08-2010, 07:52) *
Tror också att det är så Aqvakul, här är det sonen som står vid spisen.

När det gäller att en man inte ser om man gjort en förändring så "vinner" nog jag.
Min man som jag ligger i skilsmässa med visste inte efter 22 år vilken färg på ögonen jag har!
Då är det verkligen dags att skilja sig! torvan

Min man är färgblind och tror fortfarande efter 22 års äktenskap att jag har gröna ögon fast dom är bruna:-)
Myosotis
Jag brukar aldrig se sånt, helt enkelt för att det inte intresserar mig. Folk måste vifta med foten under näsan på mig och säga att skorna är nya för att jag ska se det. Man har väl olika intressen. Själv lyssnar jag alltid efter och registrerar alla fågelläten, det är fullständigt självklart och går helt automatiskt, men jag kräver inte att andra ska tycka det är intressant eller viktigt. Jag brukar inte prata om det heller, men vid ett tillfälle råkade jag säga "rödvingetrast" halvt till mig själv när jag hörde en nattsträckande sådan när jag gick på en gata med min kompis en höstkväll. Hon blev intresserad och ville att jag skulle säga till nästa gång, jag hörde hur många som helst genom trafikbruset, hon lyckades inte höra en enda. Det är inget fel på hennes hörsel. Under tiden vi gick såg hon säkert kläderna på varenda person vi mötte och vad som fanns i skyltfönsterna medan jag knappt var medveten om att vi hade mött någon och inte hade en aning vilka affärer vi gått förbi.
tepa
Hej

Torvan, det gör mej jätteont att ni ligger i skilsmässa. Efter 22 år. Vad lessamt, 22 år att växa ihop med
är en lång tid, själv är jag nästan som nyförälskad i min man efter tio år. När jag vaknar på morron och
ser att han också har ögonen halvt uppe, tar hans hand och känner honom krama den, och vet att VI
hör ihop...

Fuchian, kör hårt, nu är det dax, och lycka till...

Hälsn Tepa

Mollis, det spelar ingen roll vad din man tror att du har för färg på ögonen, huvudsaken är att han vet EN
sak, nämligen att han älskar dig...

Hälsn Tepa
torvan
Tack Tepa smiley_small_hug.gif
Ja visst är det ledsamt och inte något vi hade trott någon av oss.
Men med all värme jag får av alla så ser jag fram emot något bättre.
Jag är en optimist och mitt motto är att allt har en mening och när det
är som djävligast kommer något ännu bättre efteråt yes.gif
Härligt att höra om dina känslor till din man!
tepa
Torvan, supertjemppiä från mig här på halv-finska sidan. Det är säkert ett klokt beslut du har tagit. Och efter regn
kommer solsken. Nä, nu ska vi inte bli patetiska. Det går över. Så småningom. Jag har ju slutat röka för ca nio månader sen,
DET var en vanegrej. Men att vänja sig av med den där handen på morronen, det skulle jag nog inte klara....

Hälksn Tepa
tepa
Hej

HA HA HA, om du inte hade läst mitt tidigare inlägg, hi hi haaa haa, jag menade att han brukar krama min HAND!
men nog har det hänt att han kramat något annat också,... ha ha hiiii ha ha,...

Hälsn Tepa
Geranium
CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 10:29) *
Jag brukar aldrig se sånt, helt enkelt för att det inte intresserar mig. Folk måste vifta med foten under näsan på mig och säga att skorna är nya för att jag ska se det. Man har väl olika intressen. Själv lyssnar jag alltid efter och registrerar alla fågelläten, det är fullständigt självklart och går helt automatiskt, men jag kräver inte att andra ska tycka det är intressant eller viktigt.

Stämmer nästan exakt på mig också! Kollegerna klipper sig, skaffar nya halsband etc och berömmer varann under lunchpromenaden. Själv lägger jag märke till en liten sädesärla som vippar runt eller att "oj, där är det faktiskt två tornseglare kvar fast det är den 25 augusti och stormbyar".

Man måste inte vara man för att vara "sån".
Monica M zon 4
Min man märker inte att jag klipper mig, ändrar hårfärg, byter gardiner eller ändrar om möblerna lite.

Jag märkte, å andra sidan, inte när han bytte fälgar på min bil och satt på jätteflådiga värstingfälgar. Jag åkte omkring med dem i en vecka när en arbetskamrat påpekade att jag hade snygga fälgar.
Överbölingen
Int sir je sånt int. Eller gardinan som ä ny.
Men å andra sidan tog det tre dar innan hon noterade att jag ställt skäggtrimmern på 1 i stället för 4 och fått en "tredagars skäggstubb". Och jag var ju glad så länge fadäsen inte upptäcktes.
Motti
Tycker i alla fall att det är kul när någon lägger märke till om man fixat håret det är en slags bekräftelse på att han fortfarande tittar på en ju rolleyes.gif annars fikar jag inte efter komplimanger men det är kul att få en då och då dom haglar ju inte över precis när man är 57 år giggle.gif tycker jag själv något eller någon är snygg så säger jag det särskillt till mina vänner och dom brukar bli så glada thanks.gif
netha
Min man ser alla förändringar i färg och form ... han är min frisör sen många år tillbaka. smile.gif
Motti
och jag är min mans frisör sedna vi var 18 år :)eftersom jag är X frissa så klipper jag mig själv gör slingor osv,klipper även sonen som är 31 !han har aldrig varit hos en frisör ,sonen ser om jag piffat till mig lika så dottern och mina vänner,men gubben tja han är som han är han rolleyes.gif föresten har vi varit gifta i 35 år på måndag inte så konstigt kanske att han missar ett och annat flirting.gif
netha
CITAT (Motti @ 26-08-2010, 23:16) *
och jag är min mans frisör sedna vi var 18 år :)eftersom jag är X frissa så klipper jag mig själv gör slingor osv,klipper även sonen som är 31 !han har aldrig varit hos en frisör ,sonen ser om jag piffat till mig lika så dottern och mina vänner,men gubben tja han är som han är han rolleyes.gif föresten har vi varit gifta i 35 år på måndag inte så konstigt kanske att han missar ett och annat flirting.gif

Jag är också min mans frisör ... detta sen vi var i tjugoårssåldern ... har dotter som är sin egen frisör ... hon är också kompisars frisör och balfrisyrfixare varje vår. smile.gif
Motti
Ja att vara frisör va ett kul yrke ;)man saknar de där balfrisyrerna det var så kul att sätta upp hår ! lika så brudklädslarna :)men nu är jag utsliten och får hålla mig till att frissa vänner och familj.Men jag saknar min Salong ibland rolleyes.gif
netha
CITAT (Motti @ 26-08-2010, 23:23) *
Ja att vara frisör va ett kul yrke ;)man saknar de där balfrisyrerna det var så kul att sätta upp hår ! lika så brudklädslarna :)men nu är jag utsliten och får hålla mig till att frissa vänner och familj.Men jag saknar min Salong ibland rolleyes.gif

Tror säkert att du saknar.
Varken dotter el make är utbildade frisörer ... glömde jag berätta ... de är glada uppskattade amatörer i yrket.biggrin.gif
Motti
Aha svartjobbare giggle.gif jo det har blivit så himmla dyrt att tex klippa sig och bleka slingor,hade en vännina som betalade 1000 för det fear.gif Salonger i innerstan tar ut sina dyra hyror och omkostnader på kunderna plus skatter löner inköp osv,jag hade min Salong i huset så jag kunde hålla vettiga priser ,1997 tog jag 360 kr för slingor och klippning,700 för brudklädsel men då bjöd jag på räkmacka också wink.giflönerna har också gåt upp betydligt frisörerna är inte längre lågavlönade som vi var förut,tur är väl det !
netha
CITAT (Motti @ 26-08-2010, 23:35) *
Aha svartjobbare giggle.gif jo det har blivit så himmla dyrt att tex klippa sig och bleka slingor,hade en vännina som betalade 1000 för det fear.gif Salonger i innerstan tar ut sina dyra hyror och omkostnader på kunderna plus skatter löner inköp osv,jag hade min Salong i huset så jag kunde hålla vettiga priser ,1997 tog jag 360 kr för slingor och klippning,700 för brudklädsel men då bjöd jag på räkmacka också wink.giflönerna har också gåt upp betydligt frisörerna är inte längre lågavlönade som vi var förut,tur är väl det !

Tror det var 1994 jag senast var till min dåvarande frisör ... kostade 380 kr för klippning ... ville jag ha tvätt så kostade det några tior extra.
Motti
Jag tog aldrig betalt för tvättning det var en ren servis grej för mig plus att jag visste att håret var RENT när jag satte i gång och att det var rätt typ av schampo,det har stor betydelse vid färgning och permanent tex dåliga schampon kan sabba allt ihop med färgning blekning och permanent,och då kommer de och klaga sen wink.gifbättre att tvätta dom med sitt eget schampo.
ninnisky
Min frisör tar 620:- för en klipp och fön. Gör hon folieslinger i olika färger kostar kalaset 1200:-
Totalt ger jag ut ca 5000:-per år för håret. Jag är nöjd med min frissa så jag stannar kvar. Det finns helt klart billigare salonger, har även testat någon av dessa, men var inte nöjd. Visst är det dyrt! Alldeles för dyrt!
netha
CITAT (ninnisky @ 26-08-2010, 23:44) *
Min frisör tar 620:- för en klipp och fön. Gör hon folieslinger i olika färger kostar kalaset 1200:-
Totalt ger jag ut ca 5000:-per år för håret. Jag är nöjd med min frissa så jag stannar kvar. Det finns helt klart billigare salonger, har även testat någon av dessa, men var inte nöjd. Visst är det dyrt! Alldeles för dyrt!

5.000/år är väl ingen oöverkomlig summa ... ganska genomsnittslig skulle jag vilja påstå.
Motti
Tänk vad pengar jag sparat då rolleyes.gif och gubben och sonen,dottern hjälper jag då och då barnbarna klipper jag också,det blir några spänn om året då whistling.gif
Överbölingen
Fnissar lite.
Omma öronen kör jag med skäggtrimmern på 3 mm. Högst upp borde jag polera med sämskskinn. Skägget kör jag på 4:an och kinder och hals utan distansbygeln. Har inte varit till frisören på över20 år.
Aqvakul
CITAT (Överbölingen @ 27-08-2010, 00:39) *
Fnissar lite.
Omma öronen kör jag med skäggtrimmern på 3 mm. Högst upp borde jag polera med sämskskinn. Skägget kör jag på 4:an och kinder och hals utan distansbygeln. Har inte varit till frisören på över20 år.

Samma här! whist.gif

Jag är inne på min tredje trimmervilket kostat ca 1500 kronor på 20 år = 75 kronor om året, och då är jag nyklippt varje vecka!
Anki på Öland
Var hos frissan sist när jag gifte mig 1969....... och då fick jag gå hem och göra om det för det såg hemskt ut. Har fixat min mammas hår sen jag var 15, mina barns och deras respektives och mitt eget - lite svårt att hålla tungan rätt i mun när man skall klippa bakhuvudet....... smile.gif men det går.
Anki
*Stintan*
CITAT (netha @ 26-08-2010, 23:50) *
5.000/år är väl ingen oöverkomlig summa ... ganska genomsnittslig skulle jag vilja påstå.

Det skulle jag aldrig ha råd med! Tur att jag kan klippa mig själv ännu precis som jag gjort de senaste 45 åren.
Döttrarna tror jag aldrig varit till frissan utan kommer till mig när de vill bli klippta. shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon