Irene_L
Jag har läst att man kan göra sticklingar av höstflox och det var jag ju tvungen att testa! Först tog jag en lång stjälk av en lila höstflox:

Sen klippte jag den i bitar så att det blev 2 bladpar kvar på varje bit. Jag klippte precis ovanför ett bladpar:

Nu var det dags att ta bort det nedra bladparet:

Sticklingarna är färdiga att sättas i jorden. Jag satte mina i en pallkrage och stack ner sticklingarna rätt långt ner i jorden:

Ja nu är det bara att vänta på att dom ska få rötter! Det är första gången jag testar detta med höstflox! Det blir spännande att se om det fungerar!
Här lästa jag hur man skulle göra: Höstfloxsticklingar

Har ni testat detta?
stennie
Spännande ! Lycka till!

Det ska jag med prova! thanks.gif
kerstin z5-6
Jag har några på G till min vita rabatt
mamamaggan
Oj , va bra att du skrev den här tråden ! Har gamla flox som jag vill bevara och då skulle det vara bra att ta sticklingar . Ska prova .
kerstin z5-6
med tanke på att de är ganska svårgrodda är ju detta en bra metod:)
Jan Lindgren
Hej!
Det vanliga sättet att ta sticklingar av phlox är att bryta loss skott tidigt på våren. När skotten är några cm så bryter man av dem längst ner vid roten och behandlar dem sedan som vanliga sticklingar. Det enklaste är att gräva upp plantan och ha den i växthuset så kan man skörda ett antal sticklingar.
MVH
Jan Lindgren
Solstorm
Jag har en vacker rosa flox som jag har gott om. Där brukar jag gräva upp och dela på plantorna på våren. Jag har också två som jag köpte förra året, en blå och en vit. De har ännu inte hunnit växa så mycket och jag vill absolut inte dela dem än. Bra tips på sticklingar, då kan jag ju testa att föröka utan att förminska plantorna jag har. Tack för tipset!
ingrid fuxwall
Ska testa ditt förslag, har själv bara rosa och så vita som jag fått av vänliga människor här på odla men grannen - kyrkan, har fina tvåfärgade som jag gärna skulle vilja ha i min rabatt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon