Full version: Serietidningar
malcolm
Alle har vi väl läst serietidningar i var barndom/ungdom men vilken var Er favorit?

Jag älskade Fantomen men Kalle Anka var väl den första jag kom i kontakt med, 91:an var kul liksom Lilla Fridolf men sedan övergick jag till Seriemagasinet och de smala tidningarna med Davy Crocket, Pilot 22, Micki etc.
Aqvakul
Det verkar inte bara som vi växt upp under samma tid, vi hade tydligen samma smak också...
läste alla de du nämnde..sen blev det lite Stålmannen också under en period...
mamamaggan
Har också läst samma serier som ni har gjort. Åsa -Nisse vara också kul.

Kommer ihåg att jag väntade på den där dagen när det skulle komma ett nytt nummer , det höll man reda på. Rusade till affären på väg hem från skolan .
Aqvakul
Ibland tjuvkikade man i tjejernas "Tony" eller Vicky" i den mer romantiska genren...
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 19:23) *
Ibland tjuvkikade man i tjejernas "Tony" eller Vicky" i den mer romantiska genren...

Hmmmm...

jag säger bara FAMTOMEN!
mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 21-08-2010, 19:29) *
Hmmmm...

jag säger bara FAMTOMEN!

Yes !!!!!

Var aldrig så mycket för de där tjejtidningarna .
Gunilla T
Men jisses - nu har jag visst döpt om honom - the one and only - Fantomen heter han och inget annat.. ohmy.gif
aanderss
kronblom

mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 21-08-2010, 19:34) *
Men jisses - nu har jag visst döpt om honom - the one and only - Fantomen heter han och inget annat.. ohmy.gif

Jo men han är lika fantastisk även om man skriver fel . flirting.gif
Gunilla T
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2010, 20:28) *
Jo men han är lika fantastisk även om man skriver fel . flirting.gif

Tack du men det kändes nästan som att svära i kyrkan, stava fel på Fantomen slap.gif
Aqvakul
Fast i SvD envisades de med att kalla honom för Dragos...
Huggorm
Fantomen var min favorit också, men Kalle Anka gick också bra. Helst då gamla avsnitt av Carl Barks eller de nya av Don Rosa som började komma i slutet på åttiotalet
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 20:35) *

Men så kan man väl inte göra ranting.gif döpa om en legend???

Förresten så prenumerade jag i många år också på en liten serietidning som hette Cowboy
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 20:35) *

.......den Vandrande Vålnaden !!!! giggle.gif
Cacki
Hmm...glömmer ni inte gamla hederliga underbara MAD??? (fast den kanske inte räknas som serietidning om man tänker efter...)
Anki på Öland
CITAT (Gunilla T @ 21-08-2010, 20:45) *
Men så kan man väl inte göra ranting.gif döpa om en legend???

Förresten så prenumerade jag i många år också på en liten serietidning som hette Cowboy

Jag med smile.gif och Fantomen och Kalle var också favoriter....
Anki
Huggorm
Men Fantomen heter ju "Dragos" i ett antal länder, så det var ju knappast något som SvD hittade på

CITAT (Cacki @ 21-08-2010, 20:47) *
Hmm...glömmer ni inte gamla hederliga underbara MAD??? (fast den kanske inte räknas som serietidning om man tänker efter...)

Den lästa jag gärna också. Men den var ganska ojämn, en del av innehållet var väldigt bra, medan annat var värdelöst, i mina ögon
ingrid fuxwall
Här finns lådvis med gamla serietidningar som jag måste slänga. 50, 60 och 70 tals. Kanske även från 80 talet. Av nostalgi har jag sparat på dem men någon gång måste man ju börja röja
Tikka
Även jag Fantomen fantast smile.gif Sålde min samling för några år.
Seriemagasinet,Mad, Spirou. Gaston o Marsipulami va ju bra o Tintin smile.gif
Alba
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-08-2010, 21:33) *
Här finns lådvis med gamla serietidningar som jag måste slänga. 50, 60 och 70 tals. Kanske även från 80 talet. Av nostalgi har jag sparat på dem men någon gång måste man ju börja röja

De kan vara värda en del om de är i bra skick. Sälj på Tradera eller till någon loppis.
Googla så kanske du hittar vad de kan vara värda.
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-08-2010, 21:33) *

Ja, kasta dom inte, sälj på tradera. Du kan tjäna tusenlappar om du har tur tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Tikka @ 21-08-2010, 21:35) *
Även jag Fantomen fantast smile.gif Sålde min samling för några år.
Seriemagasinet,Mad, Spirou. Gaston o Marsipulami va ju bra o Tintin smile.gif

yahoo.gif franska/ belgiska seriealbum är bäst! Jag läste även serierna av Peyó: smurfarna, starke Staffan och Johan och Pellevin. Asterix o Lucky Luke är klassiker med.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 21-08-2010, 22:11) *
yahoo.gif franska/ belgiska seriealbum är bäst! Jag läste även serierna av Peyó: smurfarna, starke Staffan och Johan och Pellevin. Asterix o Lucky Luke är klassiker med.

Jo, det märks att du är lite yngre. Dessa fanns inte då jag var ung..
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 21-08-2010, 22:11) *

Finn och Fiffi är väll också belgiska? Det har gjorts mycket serier där
BelovedAngel
Kalle Anka har alltid varit min favorit... Läser honom ännu. smile.gif
Aqvakul
Numera läser jag Rocky och Nemi - vilka ju handlar om en slags förvuxna tonåringar - men kul är de...
*Stintan*
Här var det Kalle Anka, Läderlappen, Fantomen och Stålmannen. 91:an och Lilla Fridolf.
mamamaggan
MAD och Alfred E. Neuman , det var grejer det !

Ibland näst intill helt obegripliga men ...................................
Irene_L
Fantomen var min favorittidning! Sen gillade jag att rita av framsidebilden! Det var så lätt att teckna av fantomen för hans ögon syntes aldrig under masken! giggle.gif
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2010, 23:13) *
MAD och Alfred E. Neuman , det var grejer det !

Ibland näst intill helt obegripliga men ...................................

Samma här, fast då hade jag kommit upp i tonåren...
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 23:31) *
Samma här, fast då hade jag kommit upp i tonåren...

..........och börjat lyssna på Midnight Our med Åke Strömmer på lördagskvällarna ( för det var väl då det sändes ?) ?
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2010, 22:12) *
Jo, det märks att du är lite yngre. Dessa fanns inte då jag var ung..

Peyó började rita Johan och Pellevin 1948 och smurfarna uppstod först som bifigurer i ett album 1958. http://sv.wikipedia.org/wiki/Peyo
Asterix & Obelix skapades 1959 och Lucky Luke 1946.
Äldst är ju dock Tintin som i sin första upplaga kom redan på 1920-talet. Antingen har man läst de fransk/ belgiska serierna när de kom i första upplagor i Sverige under tidigt 70-tal eller när Tintins äventyrsklubb gav ut nyutgåvor mellan 1985-90.
zaaritha
Kalle Anka, Fantomen, Mandrake, Stålmannen........
aanderss
läste jag som barn
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 22-08-2010, 00:39) *
Peyó började rita Johan och Pellevin 1948 och smurfarna uppstod först som bifigurer i ett album 1958. http://sv.wikipedia.org/wiki/Peyo
Asterix & Obelix skapades 1959 och Lucky Luke 1946.
Äldst är ju dock Tintin som i sin första upplaga kom redan på 1920-talet. Antingen har man läst de fransk/ belgiska serierna när de kom i första upplagor i Sverige under tidigt 70-tal eller när Tintins äventyrsklubb gav ut nyutgåvor mellan 1985-90.

Jag vet att de är äldre, men som sagt de kom inte hit förrän på 70-talet (fast Tintin kom nog lite tidigare) och då gick jag på universitetet och diskuterade mest politik.
Monica M zon 4
Man började med Kalle Anka när man var riktigt liten. Sen gick man över till Fantomen, Knasen, Starlet och MAD!
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 22-08-2010, 00:39) *
Äldst är ju dock Tintin som i sin första upplaga kom redan på 1920-talet.

De första avsnitten var ju dock lite kontroversiella. Särskilt "Tintin i Kongo" där lokalbefolkningen utmålades som extremt primitiva. Det avsnittet går väll inte ens att köpa, jag tror man får ladda ner det om man vill läsa det
Myosotis
CITAT (malcolm @ 21-08-2010, 19:08) *
Alle har vi väl läst serietidningar i var barndom/ungdom...

no.gif Inte alla. Inte jag. Jag vet att jag anses som onormal, men jag läste bara böcker. Nu är jag vuxen och gillar Hälge.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-08-2010, 09:55) *
De första avsnitten var ju dock lite kontroversiella. Särskilt "Tintin i Kongo" där lokalbefolkningen utmålades som extremt primitiva. Det avsnittet går väll inte ens att köpa, jag tror man får ladda ner det om man vill läsa det

Fast det kanske inte var så kontroversiellt på 1920-talet.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 11:26) *
no.gif Inte alla. Inte jag. Jag vet att jag anses som onormal, men jag läste bara böcker. Nu är jag vuxen och gillar Hälge.

Onormal är inte det samma som "felaktig" wink.gif
Myosotis
Jag vet kompiskram.gif
malcolm
Självklart var man med i Fantomen-klubben på den tiden det begav sig men de där hemliga meddelandena som man brunnit för att kunna tyda var tämligen ointressanta.

Jag har alla i Sverige utgivna Asterix album men de är köpta i vuxen ålder fast alla är tyvärr inte första upplagor och barnen fick inte låna dessa under sin uppväxt.
Rihane
Bäst var Asterix.
Läste gärna Fantomen, Seriemagasinet och AgentX9(med Modesty Blaise). Syrran hade sparat några svartvita stålmannen och stålpojken som var bra mycket bättre än dom med färg av någon anledning.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 21-08-2010, 20:41) *
Fantomen var min favorit också, men Kalle Anka gick också bra. Helst då gamla avsnitt av Carl Barks eller de nya av Don Rosa som började komma i slutet på åttiotalet

Jag hittade en inbunden bok med Carl Barks bästa i mina gömmor alldeles nyss, blir kanske dagens kvällslektyr. Don Rosa var på besök i Stockholm för några år sedan och äldsta dottern köpte två inbundna böcker med hans bästa och fick dem signerade av författaren själv. Den ena sålde hon sedan på Tradera och fick 600:- för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon