Full version: Pampasgräs
Gertie
Jag sådde Pampasgräs i våras, och det har växt ganska bra.
Det är nu 60/70 cm högt, och rötterna växer genom bottenhålen på krukorna.
Ska det grävas ner nu, eller är det bättre att ha det i krukorna över vintern, och förvara det i uterummet?

Pampasgräs 1841.JPG

Pampasgräs 1842.JPG

Alexander-VG-zon3
inne svalt och ljust nu till vintern (ta in efter det varit någon frostnatt). vill du testa att ha den på friland så plantera ut den till nästa vår efter att frostrisken är förbi i ett varmt och soligt och skyddat läge i luckerjord. ibland klarar dom sig ibland inte. den ska stå torrt på vintern för att klara sig bättre.

annars har du ute den efter att frostrisken är förbi och sedan sköt den ute som du brukar, och ta in den efter någon frostnatt och övervintra den kallt men frostfritt och ljust. då kommer den bli pampig och fin.
Gertie
Tack, Flaxss, för ett utförligt svar. thanks.gif
Maggan H
Jag har just beslutat mig för att gräva ner mitt i rabatten på södersidan längs vägen. Det är också sått i år och är minst en meter högt. Det står ett sådant här gräs utomhus mellan två huskroppar vid mitt gamla jobb och det har klarat sig i många år nu. Min rabatt är ganska torr så jag hoppas det klarar sig. Det är den rosa jag har sått.
Gertie
Jag gör som Flaxss säger, och tar in det över vintern.
Har ett rosa och ett vitt.

Hoppas att både ditt och mitt klarar sig. tongue.gif
Gertie
CITAT (flaxss @ 21-08-2010, 18:54) *
den ska stå torrt på vintern för att klara sig bättre.

En liten undran till; Menar du att den ska vara alldeles torr
över vintern. Ska jag inte vattna alls? help.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gertie @ 09-11-2010, 16:06) *
En liten undran till; Menar du att den ska vara alldeles torr
över vintern. Ska jag inte vattna alls? help.gif

nej det gäller bara om den står på friland, alltså har du den ute ska den hållas torrt på vintern. inte klippas ner på hösten och ev täckas.

har du den inne så beror det hur den står,

står den varmt och under extraljus ska den torka ut innan den vattnas igen. står den kallt och frostfritt eller under 10grader. så ska den hållas torrare och vattnas mindre. är du osäker så kan man vattna efter temperatur är det mellan 1-5grader vattna den ca 1-5gånger, är det 10-15 så vattna den ca 10-15gånger jämnt utspritt under vintern. vattna underifrån.
Gertie
Tack Flaxss. thanks.gif Nu vet jag. Hoppas att det överlever vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon