qa4ever
Hej biggrin.gif

Vi har ett uppväxt bigarråträd på kanske 20-25 År?
Under de 5 åren vi bott på tomten har det knappt under givit frukt, i motsatts till alla andra fruktträd på tomten.
Tex. har vi ett körsbärsträd som för något år sen gav otroligt mycket frukt (förmodligen Sverige-bäst?) medans bigarråträdet knappt något.
Bara ett fåtal svarta söta frukter.
Detta är i västra Götaland. Inte sol hela dagen om året pga närbeläget hus men från Maj till Oktober står det i direkt solljus hela dagen.
Dock är själva stammen upp till trädkronan (kronan börjar efter ca 120 cm, trädet är ca 450 cm) ofta skuggig eftersom det finns en häck i närheten.
Det brukar tappa ganska mycket små frukter, vita små bigarråer, tidigt på försommaren.
Det står ganska fuktig/vattnigt jord ler-jord.
Det har en del ganska ytliga rötter.
Det står nära (5 meter) från ett blått plommonträd samt 5 meter från ett rött äppelträd. Båda de andra träden ger rikligt med skörd.
Växer gör det bra och har rikligt med blad.
Jag klippte ner lite i toppen eftersom bigarråträdet började bli uppemot 5 meter högt.
Det har ingen skada, barken är hel.
Det finns dock ett ställe där det kådar lite ca 1 meter upp från marken. Det är dock på ett enda ställe.

confused.gif
Ska man försöka med klippning?

Luckra upp jorden?

Tillföra näring? I så fall vilken?

Ska man skydda det över vintern på något sätt?

Tacksam för svar tummenupp.gif ,
Per
Åsa, mälardalen zon 2
Klippning stimulerar ej fruktsättning snarare tvärtom, för mycket klippning kan ju störa fruktsättningen stenfrukter klarar inte klippning som ex. äppelträd och körsbärsträd ympade på vanlig grundstam blir ofta runt 10-12m. För mig kan tappade frukter indikera antingen att trädet sitter för blött eller att det har ont om tillgängligt vatten. Blöt lerjord är ingen höjdarjord för körsbärsodling. Eftersom trädet verkar sätta frukt (som det tappar) borde det ju finnas en lämplig pollinatör i närheten så det borde inte vara något problem.
Mentha-Arvensis
Ett tips jag själv fått när det gäller bigarå och liknande,
är att plantera ett gäng rosbuskar i närheten.

Någonting med rosorna kommer stimulera fruktsättningen,
jag vet inte vad det är men dom är ju inom samma släkt.
Bassam
Hej
De tycker inte tunga jord (lera jord) också blommor dog på ( -1,1 till +2,2 gradar ) men frukt dog på -2,2 gradar.

Obs

Jag tycker att lera jord orsak.

H:BAssam
qa4ever
tack för svaren tummenupp.gif
ska testa med att plantera rosor bredvid.

lite svårt att byta ut jorden med man kanske kan gräva ur lite gropar och lägga i mull eller blomjord?
någon meter djupt kanske?

men det bli nog svårt att inte skada rötterna

det blir nog på våren

trädet står lite mörkt på höst och vår kan jag tillägga

mvh
Per

Klabbarparn
Vilket avstånd är lämpligt mellan bigarråträden?
Har relativt unga träd, som inte bär särskilt mycket frukt. Tycker personligen de står väldigt tätt (planterades på rad som en form av avgränsare till grannen förmodar jag). Runt 2,5 - 3 m mellan.
Kronans bredd x 3 eller något i den stilen kan man väl ha som riktmärke va?

Huggorm
CITAT (Klabbarparn @ 03-01-2011, 15:47) *
Vilket avstånd är lämpligt mellan bigarråträden?
Har relativt unga träd, som inte bär särskilt mycket frukt. Tycker personligen de står väldigt tätt (planterades på rad som en form av avgränsare till grannen förmodar jag). Runt 2,5 - 3 m mellan.
Kronans bredd x 3 eller något i den stilen kan man väl ha som riktmärke va?

Det beror ju lite på vad du vill åstadkomma. Vill du ha maximalt med frukt skall dom stå glest så solen kommer åt, men som fruktbärande avskiljare mot grannen så skall dom förstås stå tätare. Sedan beror ju slutstorleken på vad för sorts körsbärsträd du har, och vilken grundstam de är ympade på.
Klabbarparn
CITAT (Huggorm @ 03-01-2011, 15:54) *
Det beror ju lite på vad du vill åstadkomma. Vill du ha maximalt med frukt skall dom stå glest så solen kommer åt, men som fruktbärande avskiljare mot grannen så skall dom förstås stå tätare. Sedan beror ju slutstorleken på vad för sorts körsbärsträd du har, och vilken grundstam de är ympade på.

Just sort har jag ingen aning om; då jag inte planterat de själv.
Vad innebär glest för dig? wink.gif
Huggorm
CITAT (Klabbarparn @ 04-01-2011, 21:26) *
Just sort har jag ingen aning om; då jag inte planterat de själv.
Vad innebär glest för dig? wink.gif

Svårt att säga naturligtvis, men åtminstone en meter mellan kronorna i fullvuxet tillstånd. Men eftersom du inte vet sort så vet du inte heller slutstorlek, så det är ju inte lätt att avgöra. Spontant tycker man ju dom står för tätt, om dom inte står på väldigt svagväxande grundstammar så kommer ju kronorna att växa ihop. Detta behöver dock inte vara något problem, det naturliga för träd är ju att stå tillsammans. Solitära träd ser man ju aldrig i naturen, utom kanske ute på prärien
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon