Garden bliss
21-08-2010, 22:11
Funderar en del över jorden här på tomten, rätt nybyggt hus så vi har bara hunnit så gräs ännu.
Det är helt klart sandjord, men jorden är mörk. Inte seg och blank dock. Här och var ligger det grå lerklumpar. Det är gammal odlingsmark (för säd) men inget har odlats här de senaste 6-7 åren. Hela tomten var gräsbeväxt innan vi gjorde iordning den. Förutom olika gräs växte det även många andra arter som groblad, maskrosor, violer, tistlar, brännässlor, gråbo, baldersbrå, smörblommor osv. Jag upplevde det hela som väldigt artrikt, minst ett tiotal sorter till (som jag som amatör kunde urskilja men inte kan namnet på).
Såg en annan tråd här på forumet om att man kunde få ett visst hum om jordens beskaffenhet genom att se vad som växte där. Så vad tror ni om vår jord?
Hej
Du ska blanda med naturlig gödsel eller kompost för att blir bättre jord och ska ersätta jord med bra näring och behåller bra vatten.
H:Bassam
Aqvakul
22-08-2010, 06:20
Spontant så uppfattar jag att du har en väldigt bra jord - lite åt det sandiga hållet. Troligen är den närmast perfekt för grönsaksodling. I samband meda anläggande av rabatter, trädgårdsland, planering av häck/buskar så är det bra att förbättra strukturen ytterligare med kompost och/eller väl brunnen stallgödsel. För att ytterligare ge t.ex. buskar en bra start så kan man klä in planteringsgropen med tidningar, så att den bättre jordblandningen hålls på plats under de de första viktiga åren. Rejäl vattning är alltid viktig, men särskilt på sandjord. Mn bör vattna allt nyplanterat en gång i veckan under vegetaionssäsongen under de två första åren. Lätt (sandig) jord är också en fördel om man vill försöka sig på växter som är tveksamt härdiga - då de inte lika lätt riskerar att frysa bort under vintern på grund av att sandjord är väldränerad.
Garden bliss
22-08-2010, 07:45
Goda nyheter och råd, tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.