Schnappi
21-08-2010, 22:27
Hej.
Har snart givit upp när det gäller mina två fläderplantor - en "vanlig" och en lila, "Black beauty", tror jag den heter, som efter tre till fyra år vägrar att bli större. Jorden är typ lyxig matjord med sandbotten.
Blev så trött på dem att jag i förra veckan grävde upp dem för att ev jordförbättra. Döm om min förvåning när jag upptäckte att de inte hade rotat sig en gång! Vad i hela friden kan detta bero på? Jordförbättrade dock för att ev underverk skulle ske, men än ser de risigare än någonsin. Jag som trodde att fläder växte var som helst i vilken jord som helst och att den ofta betraktas som ogräs.
Vad gör jag?
Vh/Schnappi
ingrids
21-08-2010, 23:00
Vad jag förstått kan fläder ta tid på sig för att etablera sig. Min Black lace överlevde sin andra vinter och med tanke på den vinter vi hade känns det rätt ok att den tar det lugnt i år. Så länge min buske bara ser frisk ut, vilket den gör, tänker jag bara ha tålamod och ge den ko på påse på vårarna.
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2010, 08:44
Om växten har rotsnurr så brukar den ofta vara dålig på att rota sig så då kan man behöva lösa upp rotsystemet.
Om det var köpejord som mest är torv i är det ingen höjdare att plantera buskar och träd i.
+Fläder gillar vatten och den vill ha rejäla rotblötor från tidig vår och framåt, det är mycket viktigare för etableringen än gödsel. Växter brukar ofta inte behöva gödsel förren de etablerat sig och börjat växa..
Huggorm
22-08-2010, 08:49
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-08-2010, 09:44)

Om det var köpejord som mest är torv i är det ingen höjdare att plantera buskar och träd i.
Så illa är det inte. Torven blir ju lucker och mager jord, vilket gör att rotsystemet breder ut sig bra. Dessutom håller sådan jord vatten ganska bra, den suger ju åt sig som en svamp. Men det är klart, näringen tar snart slut och då vill de till att rötterna söker sig ut i omgivande jord
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2010, 08:52
Torven bryts även ner och faller ihop och förlorar sin struktur med tiden vilket gör att en del växter trivs i början men sedan trivs de inte riktigt lika bra.
Aqvakul
22-08-2010, 08:54
Vattna, vattna och åter vattna....
Gunilla T
22-08-2010, 09:24
CITAT (Huggorm @ 22-08-2010, 09:49)

Så illa är det inte. Torven blir ju lucker och mager jord, vilket gör att rotsystemet breder ut sig bra. Dessutom håller sådan jord vatten ganska bra, den suger ju åt sig som en svamp. Men det är klart, näringen tar snart slut och då vill de till att rötterna söker sig ut i omgivande jord
Den billiga planteringsjorden innehåller mest mörk torv som relativt nerbruten och sjunker ihop ganska omgårende - den tas från det översta skiktet i torvmossen och är egentligen restprodukter som trots det billiga priset är blir dyrt när det inte fungerar som det ska..
Bra torv är ljus och grov och tas från de djupare lagren i mossen, den sjunker inte ihop som en suffle eftersom den inte uppnått lika hög förmultningsgrad som den mörka torven. Den är också dyrare eftersom det är bättre kvalitet.
Torv suger inte åt sig "som en svamp" det tar lång tid för den att bli fuktig men sedan håller den fukten bra.
Dyra växter - billig planteringsjord är ingen lyckad kombination.
kerstin z5-6
22-08-2010, 10:56
Lyx för etablering av vedartat , särskilt i kalla lägen är
Bra jord,den befintliga uppblandad med påsjord av bra märke,ev grus samt en något förhöjd plantering.
Min Black lace som är tveksamt härdig sitter här i nästan ren grovsand runt rötterna-under finns lucker lerjord om den vill ha det .Fryser ner ofta men hinner alltid bli lagom stor där den står
Jan Lindgren
22-08-2010, 14:51
Hej!
Min erfarenhet av fläder S. nigra och S. canadensis är att det alltid tar några år innan de börjar växa bra. Jag har ett antal namnsorter av båda arterna och smma förhållande har gällt alla.
När det gäller torv så är torven mer nerbruten ju längre ner i mossen man kommer. Alla miljö och växtintresserade bör besöka några torvtäkter för att studera torvkvalitéer och se vilket varierat klimat vi haft de senaste tvåtusen åren.
Rhododendron växer förvånansvärt bra i torv med hög humifieringsgrad. Jag har använt bränntorv som jag fick billigt och det fungerade. Jag har rhododendron i torvmark som utdikades någon gång på 1800-talet. Kraftigt nedbruten torv men plantorna växer. Ska man däremot köpa dyr torv så ska naturligtvis torven vara lite nedbruten och helst grovmalen, gärna med en hel del fibrer. Jag använder helst torv på 0- 60 mm och blandar sedan själv ut den med sand och grus. Varför köpa och ta hem vatten från plantskolan?
MVH
Jan Lindgren
Hej
Torv är fattig på näring.
H:Bassam
Jan Lindgren
23-08-2010, 08:16
CITAT (Bassam @ 22-08-2010, 19:47)

Hej
Torv är fattig på näring.
Hej!
Det stämmer att torv oftast är näringsfattig men gödsel är billigt. Jag såg en uppgift om att ett kilo naturgödsel innehåller växtnäring för 12 öre. Räkna då ut vad färdigblandad "jord" som du köper är värd. Torv, sand och konstgödsel är billigast och mest miljövänligt. Undantaget är om du har egen naturgödsel eller någon ridskola i närheten.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
23-08-2010, 08:36
Hej!
Ett litet gödslingstillägg. En bonde sprider normalt ca 50 -60 ton flytgödsel per hektar. På en villatomt på 1000 kvadratmeter blir det ca 5 - 6 ton gödsel per år om du ska få riktigt bra tillväxt. Kanske lite orealistiskt för de flesta.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
23-08-2010, 08:58
CITAT (Jan Lindgren @ 23-08-2010, 09:36)

Hej!
Ett litet gödslingstillägg. En bonde sprider normalt ca 50 -60 ton flytgödsel per hektar. På en villatomt på 1000 kvadratmeter blir det ca 5 - 6 ton gödsel per år om du ska få riktigt bra tillväxt. Kanske lite orealistiskt för de flesta.
MVH
Jan Lindgren
Jag tycker 50-60 ton låter mycket. Var skall dom få tag på de mängderna? Om man tänker sig att en bonde har 50ha åker så måste han ha 2500-3000 ton eller ungefär lika måna kubikmeter. Jag vet inte exakt hur många liter gödselbassängerna som bönderna har brukar rymma, men jag räknar med att dom inte rymmer 2500m3. Då får man tömma ett antal gånger per år, samt att man måste ha många kor för att fylla på. Eller späds flytgödseln med vatten innan den sprutas på åkrarna?
Jan Lindgren
23-08-2010, 15:07
Hej!
Oftast gödslas ett par gånger per år. Det blir dock stora problem när det nu inte ska spridas naturgödsel på hösten.
MVH
Jan Lindgren
Hej
Mängden av gödsel är skillnad från jord till jord plus från växter till växter men ska först veta vilket jord och växt har sen kan man börja räkna.
Schnappi
30-08-2010, 19:28
Tack för svar.
Jag borde kanske ha nämnt att flädern är inte bara liten och klen, den har varje sommar tappat fler och fler blad och utväxande grenar dör. Det konstiga är att precis i den delen av trädgården där flädern växer stormtrivs benved, forsythia och trädgårdstry. De växer så det knakar.
I vissa delar av trädgården består jorden av mycket sand eftersom jag bor havsnära, men på andra av fantastisk matjord. Jag menade inte att jag gödslade när jag skrev att jag jordförbättrade där mina fläder växer, utan jag grävde upp flädern för att kolla om de stackarna växte i enbart sand. Innan jag grävde ner dem igen kompletterade jag med mer matjord från tomten, lite grus och, vilket jag tydligen inte skulle ha gjort, lite köpeplanteringsjord.
Läste i GP för några år sedan vilket märke som de ansåg vara den bästa - läs mest näringsrika - och ironiskt nog kom Blomsterlandets planteringsjord för uteväxter på första plats och U-jorden från Hasselfors kom på sista och klassades som usel näringsmässigt sett. Den svindyra U-jorden, som Hasselfors avser att främst yrkesodlare ska köpa, är alltså inte bra alls om man ska tro GP. Men då kan man ju undra varför den näringsrika Blomsterlandetjorden är så billig. Jag som är nybörjare när det gäller trädgårdsskötsel undrar ju då vilken typ av näring som är bra och för vilka buskar och träd osv när det finns en djungel av anpassad jord till tex rosor och rhododendron tex. Dessa kanske inte heller är nödvändigt att köpa - men jag som dum och osäker konsument, tar det säkra före det osäkra och köper nyss nämnda planteringsjord till mina rhododendron, rosor och magnolior - till ingen nytta?
Slutligen; vad rekommenderar ni att man ska jordförbättra med om den köpta planteringsjorden, enligt er, bara förvärrar? Jag har ju matjord hemma i mängder, men trodde att den torvlika köpta planteringsjorden skulle vara toppen att blanda med. Ska man satsa på att få tag i bra gödsel istället?
/Schnappi
Aqvakul
30-08-2010, 19:46
När man bedömer köpejorden så är det oftast bara näringsinnehållet man bedömer. För perenner och buskar är det minst lika viktigt att jorden har bra struktur. Kompost och komposterad stallgödsel förbättrar jordens struktur, skapar bra förutsättningar för mikroorganismerma i marken och tillför gödning som frigörs långsamt. I lerjord så kan det vara bra att tillföra grovt grus och att plantera upphöjt. I sandjord så är det ju inget problem med dräneringen, men däremot bör man vara extra omsorgsfull med vattningen..
Bolltistel
30-08-2010, 20:46
I krukor har jag haft problem med den allra billigaste påsjorden. I pallkragar och för plantering av buskar verkar den fungera bra (då kör jag den påse som heter "kogödsel"), men jag har ju sandjord så jag får inte problemet med att en illa dränerad hopsjunken grop uppkommer runt växten efter ett tag. Problemet i krukorna är att jordklumpen blir hård och kompakt och inte tar upp vatten när man vattnar, så då måste man omaka sig med att sänka ner krukorna i vatten och låta dem stå och dra. Detta problem kan dock avhjälpas rätt väl genom att använda ett fat med höga kanter under krukan samt täcka jordytan med halm. Nästa år ska jag testa den dyra U-jorden (U = Urna) för att se om det är någon skillnad egentligen.
Jag blandade mycket kogödsel med bra plantjord med torv i. Satte ut sticklingarna i solen (efter avhärdning) Sticklingarna var 20cm i våras / är nu 80cm och lika bred. Växer så det knakar. Ska snart ta den ur pallkragen och sätta den på sin plats där den ska vara. Blir soligt läge och mycket vatten. Den blommar redan kan sägas, otroligt eget tycke så pass ung ändå. Har aldrig haft med Fläder förr att göra. Men det blir fler absolut. Perfekt och snabbt insynsskydd. Även gott på blommorna 😊. Hoppas dina repade sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.