Jag har i år haft 8 olika sorters tomater i mitt växthus. Skörden är ju som bäst nu i augusti och jag funderar nu på vilka sorter som jag skall ha nästa år.
Följande sorter har jag nu:
Sungold F1 Söta små oranga tomater, skaliga, måste spotta ut skalen
Suncherry Premium Fi Söta små tomater i mängd, jämn storlek, vackra, min favorit i år
Tommy Toe Australiensk sort, halvsmå tomater utan egen karaktär, smaklös.
Cherrola F1 Små tomater, smakar mycket tomat och ändå söta, skörden är mindre än suncheerry. Min andra favorit.
Sparta F1 Stora tomater, mycket vätska rinner när de skärs upp. Vackra tomater som inte kan tävla med de små söta tomaterna i smak.
Rosada F1 Söta små plommonformade tomater, köttiga, goda, något att tugga på. Min tredje favorit som dock har mycket lätt att få pistillröta. Får ofta bita bort det mörka i änden. Kan man äta det mörka?
Supersweet 100 F1 Gammal favorit som inte längre ger mig någon kick. Mycket tomater men utan karaktär.
En annan klassisk favorit som inte ger mig någon kick längre är Gardeners Delight. Den hade jag för sista gången förra året.
Har ni på forumet något tips på tomatsorter som jag bör prova nästa år?
Monica i Nässjö
22-08-2010, 09:31
Sungold är ett måste varje år även här. Supersweet 100 har jag för första gången nu och jag gillar den faktiskt. Några andra favoriter jag har är;
Chocolate Cherry, söt smak och fin mörk färg
Tigerella, god och frisk smak med kul randig färg. Högavkastande.
Piennolo, riktigt god och mycket bra lagringförmåga
Hundreds & Thousends, en ampeltomat som ger helt hejdlöst med pyttesmå tomater. Äts som godis.
En som jag däremot aldrig ska ha igen är Black Russia som jag provat i två år. Ger få frukter och verkar väldigt mottaglig för pistillröta.
Har två sorter i år och den ena Brown Berry är en toppensort! Har den på friland och den trivs ypperligt och ger ganska mycket små brunröda körsbärstomater. Inte jätterkänslig för torka heller verkar det som.
Den andra sorten Green Sausage komemr ajg inte ha igen, inte bara för att den rä jättekänslig mot torka, tomaterna är lite syrliga och smakar ganska mycket fruktigt snarare än tomatigt sött. Dessutom är de krångliga att binda upp eftersom de verkar vara något mellanting mellan busktomat och vanlig tomat. De ger dock rejält med frukt, det är klasvis med halvstora grönstigrerade tomater.
Nästa år tänkte jag prova fler busktomater, som ska få växa på friland de också, har ett land som är både hyfsat vindskyddat och soligt. Om någon har bra tips på sorter tas de tacksamt emot!!!
dalkullan
22-08-2010, 11:18
Jag säger bara Golden Queen...En ny favorit som jag definitivt ska ha mer av nästa år. Mums!!!
Min favorit är Oregon Spring. Den är perfekt att ha i maten, jag lagar tomatsås, tomatsoppa och använder den i grytor av olika slag. Den är mycket köttig och har bara lite kärnor, går lätt att skala utan att skålla och utmärkt att frysa in. Jag köper inte mer tomater på burk, jag odlar så mycket Oregon Spring att det räcker hela året! Det finns inget godare än tomatsoppa på egna tomater!
Stevick
22-08-2010, 17:07
Den tomaten jag haft mest positiv verkan av i år är Bloody Butcher. Mognar tidigt, ger lagom stora tomater...
Voyage "picknicktomaten" ser fräck ut, men den har inte mognat för mig än.
Lady Hamilton
22-08-2010, 19:12
Eftersom jag bor lite norrut så odlar jag mest sorter som ger små tomater, de hinner mogna bättre än stora tomater
Min aboluta favorit är Tumbling Tom Red en ampeltomat som ger enormt många solmogna tomater redan i slutet på Juni och fortsätter sedan säsongen ut. Jag odlar tomater främst för direktkonsumtion
Vad roligt att höra era erfarenheter. Det är ju nu som vi lever med våra tomater.
Det är ju så bra att kunna gå in i växthuset efter en joggingrunda och plocka några favoriter.
Tigerella och Golden Queen låter som något jag skall testa nästa år.
Tack för tipsen!
Evalina21
26-08-2010, 09:16
Hej!
Är lite sen att svara på din fråga men dom godaste sorterna jag har är:
Sungold
Black Cherry och White Cherry
Supersöt
Cheroke purple (en stor tomat men blir supergod att skära i stora klyftor)
Röd Pärontomat (osäker på vad den heter egentligen)
Mindre goda och en stor besvikelse tycker jag den nya "picknicktomaten" som var torr och inte smakade något, fast någon annan kanske tycker annat men hos mig blev den inte god. Jag har ett kallväxthus men haft mogna tomater länge av alla sorter.
/Evalina
Malin_MeL
26-08-2010, 12:40
Förra året hade jag en busktomat som heter Maskotka, det var den godaste tomat jag smakat.
Iår är jag inte helt nöjd med någon av sorterna jag har, goda men inget speciellt, nästa år blir det Maskotka igen!
Biggan_
26-08-2010, 15:49
Sungold är min favorit! Söta och goda!
Jultorpet
26-08-2010, 23:59
Mina favoriter i år:
'Brown Berry' - plantorna rullade ihop bladen och såg konstiga ut i början men tog upp sig och har gett mycket och söta goda tomater, verkar klara gråmöglet bra också.
'Olivade' - plommontomat som blev min favorit redan förra året, ger många och stora ovala frukter med god smak, ser också friskare ut än en del andra sorter.
'Suzanne' - mycket söt och god körsbärstomat, friska plantor
'Sun Cherry' - också en god körsbärstomat som ger massor med frukter, i år tycker jag den t o m har varit sötare än 'Suzanne' men plantorna har tyvärr blivit väldigt fula av gråmögel.
Åsa, mälardalen zon 2
27-08-2010, 06:56
Sungold
Mei Wei
Black Sweet Cherry
Evita
Är goda körsbärstomatsorter tycker jag.
Brandywine är den godaste bifftomaten, inte speciellt fina frukter dock. Ofta ful men god.
Black Plum är en god pastatomat.
FlitigaLisa
27-08-2010, 11:00
Ildi - gul körsbärstomat som jag haft nu i två säsonger - smakar som godis och ger massor med tomater, mer än mina röda körsbärstomater.
Prövade en för mig ny röd tomat - Outdoor girl - som i jämförelse med mina andra röda "mellanstora" tomater har givit mest skörd och som även mognade tidigast. Den är i och för sig en frilandstomat, och kanske därför den har givit så tidig och stor skörd. (jag har haft den i växthus)
Tumbling Tom - smakar bra och ger riklig skörd, har dock inte odlat den i år...
Sweet Million - löjligt söta (som godis) om man låter dem mogna ordentligt, upplever dock att skörden blev något mindre i år än tidigare, brukar bli tokmånga annars.
Marmande - stora, goda och fasta tomater. Funkar fint i sallad eller som halvor på grillen. Blir dock inte så många på en planta.
/magnus
Geranium
14-09-2010, 09:34
Gardeners Delight - den godaste tomaten!
Mu i myllan
21-09-2010, 22:44
Gemini är en ny positiv bekantskap från i år. Stora och fasta med en fantastisk, äkta tomatsmak. Dessutom är skörden bättre än någon annan sort jag testat (bortsett från cocktailtomater som man kan få 100-tals av). Provade att steka en grön Gemini bara för att kolla. SUPERGOTT!
sara i landet
22-09-2010, 19:14
Min favorit i år är "Gelbe Dattlewein". Massor med droppformade gula och mycket söta och goda tomater! Även Chocolate Cherry är mycket goda!
Årets sämsta hos mig i alla fall var "Ida". Plantorna ruttnade upp helt och tomaterna är inte goda i min mun, bara syrliga. Synd eftersom de har en fin lysande orange färg som mogna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.