KRT
Jag har äntligen lyckats få sticklingar att överleva i vatten och det börjar nu synas små vita knottror nere på stammen. Antar att detta är ett gott tecken eftersom växterna samtidigt är gröna, fina och inte hänger.
Men vad gör jag sedan? Ska jag vänta tills det kommer riktiga rötter, och sedan plantera i jord, eller går det att plantera redan?

Pilkvistar i vattnet var verkligen ett toppentips, tack odlaiter!!!

Förresten, hurdan jord ska man ha till dessa växter? Jag har planterat det mesta i bra plantjord med kompost, men det passar kanske inte alla växter (fast citrusarna växer så det knakar trots det itne är "citrusjord" smile.gif)......
Alexander-VG-zon3
när dom har ca 2-4cm långa rötter ca 2-4st. kan du plantera om dom i vanlig planteringsjord. utsätt dom inte för frost eller kyla detta år, ha dom inne eller i ett växthus så att du håller dom aktiva hela vintern. så att dom rotar sig bra. dvs ge dom värme och ljus. även nästa sommar kan det vara bra att ha dom i kruka (kruka upp dom när rötterna fyller krukan). sedan den hösten/vintern som kommer kan du låta dom invintra ute (och få någon lätt frostnatt) och sedan ha dom svalt och mörkt, till våren därefter är dom reda att planteras ut. fikonet kan du ha kvar i kruka såklart om du inte vill ha det på friland.

alltså så här

2010 - varmt och ljust. låt dom rota sig även under vintern.
2011 - ta ut dom på våren efter frostrisken är förbi (avhärda dom så att inte bladen bränns), behandla dom som du skulle gjort med redan ''uppvuxna''plantor. övervintra kallt men frostfritt.
2012 - den våren efter att frostrisken är förbi kan dom planteras ut (varmt och skyddat läge).
KRT
Alltså ska jag vänta tills de fått riktiga rötter innan jag sticker dem i jorden. Suck, det går verkligen inte att skynda på naturen smile.gif

Jag fick olika råd av dig om hur man kunde rota sticklingarna - jag provade tre oliika versioner av hibiskusarna 1) Vatten, 2) Direkt i jord inne, 3) Direkt i jord ute. Vatten inne är mest framgångsrikt, men även direkt i jord inne verkar också fungera i 50% av fallen. Direkt i jord ute vet jag ännu inte hur det går, senast jag tittade var det visset, men några gröna knoppar längst ner så jag ger inte upp hoppet.

BVad gäller fikon testade jag bara vatten inne, och det fungerade i 33% av sticklingarna - de andra tvärdog. Men å andra sidan verkar den som lever må ganska bra smile.gif. Är så lycklig för moderplantan är en mycket härdig planta, den överlevde senaste vintern utan att frysa ner alls, trots att det är en planta från ett julfikon och inte någon speciell namnsort.....

Intressant detta med att ta sticklingar, pelargonen jag råkade bryta av i förrgår har redan fått rötter och hibiskusen ahr stått i två månader utan att få mer än knottror confused.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 23-08-2010, 11:09) *
Alltså ska jag vänta tills de fått riktiga rötter innan jag sticker dem i jorden. Suck, det går verkligen inte att skynda på naturen smile.gif

Jag fick olika råd av dig om hur man kunde rota sticklingarna - jag provade tre oliika versioner av hibiskusarna 1) Vatten, 2) Direkt i jord inne, 3) Direkt i jord ute. Vatten inne är mest framgångsrikt, men även direkt i jord inne verkar också fungera i 50% av fallen. Direkt i jord ute vet jag ännu inte hur det går, senast jag tittade var det visset, men några gröna knoppar längst ner så jag ger inte upp hoppet.

BVad gäller fikon testade jag bara vatten inne, och det fungerade i 33% av sticklingarna - de andra tvärdog. Men å andra sidan verkar den som lever må ganska bra smile.gif . Är så lycklig för moderplantan är en mycket härdig planta, den överlevde senaste vintern utan att frysa ner alls, trots att det är en planta från ett julfikon och inte någon speciell namnsort.....

Intressant detta med att ta sticklingar, pelargonen jag råkade bryta av i förrgår har redan fått rötter och hibiskusen ahr stått i två månader utan att få mer än knottror confused.gif

ja både fikon och frilandshibiskius kan man rota på alla dessa tre sätten (eller jag själv har lyckas med det dessa tre metoder), ute kan nog var den som tar mest tid och kanske inte funkar alls beroende på hur jorden är och hur mycket värme sommaren ger. i vatten eller i jord kan man ju själv bestämma hur mycket värme och ljus dom ska få. vilket om dom får en jämn och lagom varmt ger snabbare rotning. fördelen ute är ju dock att rotsystemet blir väldigt bra först rotar dom sig sedan är det fritt för rötterna att utvecklas utan hinder, vilket ger väldigt stabila plantor. annars får man ju störa dom och kruka upp dom flera gånger.

själv har jag börjat använda impectas sticklinghjälp och tar lite av pulvret i vattnet och fikonsticklingar får anlag redan efter 1-5dagar.

ja det är roligt att du har fått fram en sådan bra sort från frösådd, du får föröka upp den och sälja som härdig variant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon