CITAT (KRT @ 23-08-2010, 11:09)

Alltså ska jag vänta tills de fått riktiga rötter innan jag sticker dem i jorden. Suck, det går verkligen inte att skynda på naturen
Jag fick olika råd av dig om hur man kunde rota sticklingarna - jag provade tre oliika versioner av hibiskusarna 1) Vatten, 2) Direkt i jord inne, 3) Direkt i jord ute. Vatten inne är mest framgångsrikt, men även direkt i jord inne verkar också fungera i 50% av fallen. Direkt i jord ute vet jag ännu inte hur det går, senast jag tittade var det visset, men några gröna knoppar längst ner så jag ger inte upp hoppet.
BVad gäller fikon testade jag bara vatten inne, och det fungerade i 33% av sticklingarna - de andra tvärdog. Men å andra sidan verkar den som lever må ganska bra

. Är så lycklig för moderplantan är en mycket härdig planta, den överlevde senaste vintern utan att frysa ner alls, trots att det är en planta från ett julfikon och inte någon speciell namnsort.....
Intressant detta med att ta sticklingar, pelargonen jag råkade bryta av i förrgår har redan fått rötter och hibiskusen ahr stått i två månader utan att få mer än knottror

ja både fikon och frilandshibiskius kan man rota på alla dessa tre sätten (eller jag själv har lyckas med det dessa tre metoder), ute kan nog var den som tar mest tid och kanske inte funkar alls beroende på hur jorden är och hur mycket värme sommaren ger. i vatten eller i jord kan man ju själv bestämma hur mycket värme och ljus dom ska få. vilket om dom får en jämn och lagom varmt ger snabbare rotning. fördelen ute är ju dock att rotsystemet blir väldigt bra först rotar dom sig sedan är det fritt för rötterna att utvecklas utan hinder, vilket ger väldigt stabila plantor. annars får man ju störa dom och kruka upp dom flera gånger.
själv har jag börjat använda impectas sticklinghjälp och tar lite av pulvret i vattnet och fikonsticklingar får anlag redan efter 1-5dagar.
ja det är roligt att du har fått fram en sådan bra sort från frösådd, du får föröka upp den och sälja som härdig variant.