Barnens kusin fyller 6 i dagarna och jag tänkte köpa en bärbuske eller liknande till honom. Han mamma anser att växter måste bära frukt/bär/nötter etc för att det ska vara värt att odla, så jag tänkte på en bärbuske. Men vad passar i en liten trädgård åt sydöst, den får inte bli för stor och inte kräva beskärning. Inte heller några taggar eller vara invasiv????
Skulle vita vinbär kunna fungera? Eller ett uppstammat taggfritt krusbär? Det får gärna vara något lite annorlunda, antingen i växtsätt eller frukt. Tyvär finns inget att växa på, så klätterväxter är uteslutna.
Tofslan
22-08-2010, 10:51
Kanske blåbär, av den amerikanska sorten med lite större bär? Man får kanske tänka på vad det är för jord, så det inte är för basiskt bara.
Jan Lindgren
22-08-2010, 16:40
Hej!
Till ett barn kan trädgårdsblåbären Emil eller Putte passa bra. Ca 70 cm, bären är dock ganska små men goda. Vita eller gröna vinbär är också skoj. Smultronplantor? Jordgubbar? Ett hösthallon? Barnets mamma kanske vill ha hjortron, då passar sorten Nyby. Hjortron, tranbär och lingon passar bra tillsammans med trädgårdsblåbär men jag tvivlar på att de är särskilt uppskattade av barn.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.