Full version: Vitlök som gror fel
Johanna V
Jag satte vitlök i våras (mars-april någon gång), men den behagade inte gro så jag trodde att den var död.
Så idag upptäckte jag att den har vaknat till liv och det har vuxit upp små blad/blast.
Är inte det lite fel att den gror nu?
Vad gör jag? Överlever den vintern?

Johanna
Chiliman
Man ska sätta vitlök i september-november för att sedan skörda den i slutet av nästa sommar. smile.gif Så du kan sätta vitlök nu i höst.
Alexander-VG-zon3
det gör inget att bladen kommer upp nu, lökarna och blasten klarar oftast mycket kalla vintrar och du kan då skörda nästa år.
Preussen
det är inte helt bra att de börjar gro redan nu. det finns risk att de inte överlever vintern då de är helt fel när det gäller säsong. tror de att det är vår nu så blir hösten/vintern alldeles för lång. sorter tillhörande typ 1, tex thermidrome, brukar gro och komma upp under vintern. oftast innebär detta inget problem men som sagt är hösten/vintern för lång för dem.

för bästa resultat är höstsådd att föredra men vissa sorter funkar hyggligt om man sätter dem tidigt på våren. här finns mer att läsa på odla vitlökstråd
bäst hade varit om du sätter ny vitlök på nytt ställe i din trädgård nu under hösten. det gröna som kommer upp nu kan du använda som purjolök eller klippgrönt. låt någon stå kvar och se vad det blir av det.
Alexander-VG-zon3
jag tror nog att den har ''grott'' tidigare, men inte visat blad förens nu. har själv varit med om samma sak 2 gånger faktiskt och dessa klarade vintern utan problem. vitlök är väldigt tåligt.

annars är det såklart bättre att ''så'' dom tidigt på våren eller sent på hösten.
Johanna V
Tack så mycket för alla svar!

Jo, jag har förstått nu att jag satte lökarna vid fel tidpunkt. Nu kommer jag veta bättre till nästa gång smile.gif.

De får står kvar så får jag se vad det blir av dem.

Preussen
CITAT (Johanna V @ 22-08-2010, 22:31) *
Tack så mycket för alla svar!

Jo, jag har förstått nu att jag satte lökarna vid fel tidpunkt. Nu kommer jag veta bättre till nästa gång smile.gif.

De får står kvar så får jag se vad det blir av dem.

jag tycker att det är märkligt att den har grott först nu. vad är det för vitlök du sått?
Alexander-VG-zon3
vitlök gror ju med rötter, sedan kommer bladen.

därför tror jag (har inte sett rötterna på dom plantorna) att dom redan har grott och väntade med bladen för att bilda rötter.

har dom grott kommer dom också klara vintern (och vitlök är som sagt mycket stryktåligt och köldhärdigt).

att den inte kommit med blad förens nu kan beror på fel förvaring av sättlöken eller att vädret inte varit bra för den eller att den fått nåt problem med rötterna efter åt att den grott.

vet du om dom har fått bra med rötter ?
Preussen
CITAT (flaxss @ 23-08-2010, 12:49) *

därför tror jag (har inte sett rötterna på dom plantorna) att dom redan har grott och väntade med bladen för att bilda rötter.

har dom grott kommer dom också klara vintern (och vitlök är som sagt mycket stryktåligt och köldhärdigt).

att den inte kommit med blad förens nu kan beror på fel förvaring av sättlöken eller att vädret inte varit bra för den eller att den fått nåt problem med rötterna efter åt att den grott.

jo, så måste det vara. min gissning oxå. hoppas Johanna hinner svara wink.gif
morris1000
Ett litet tips: Eftersom vi flyttade förra året och inte hann anlägga något trädgårdsland, provade jag att förgro vitlök i småkrukor i jan-feb och sedan plantera ut i april/maj – när vi hade grävt nya land. Det fungerade jättebra! Vi har under augusti skördat jättefina, stora vitlökar. Utsädet var en rosa "köpevitlök" från Frankrike.
Johanna V
CITAT (Preussen @ 23-08-2010, 08:13) *
jag tycker att det är märkligt att den har grott först nu. vad är det för vitlök du sått?

Jag har ingen aning. Det var min far som kom hem med en påse sättlök och jag tänkte att det skulle vara kul att prova smile.gif.

CITAT (flaxss @ 23-08-2010, 12:49) *

Jag fick ut och grävde upp en för att se efter, och rötter har den. Men själva löken är väldigt liten.

CITAT (morris1000 @ 04-09-2010, 21:40) *
Ett litet tips: Eftersom vi flyttade förra året och inte hann anlägga något trädgårdsland, provade jag att förgro vitlök i småkrukor i jan-feb och sedan plantera ut i april/maj – när vi hade grävt nya land. Det fungerade jättebra! Vi har under augusti skördat jättefina, stora vitlökar. Utsädet var en rosa "köpevitlök" från Frankrike.

Det kan ju vara nått att tänka på för framtiden.
Jag försökt gro lök tidigare, men inte lyckats. Fats om jag ger mig den på det så ska det väl gå.
Tack för tipset!
Alexander-VG-zon3
hade dom mycket rötter ? för har den mycket rötter tyder det på att den har grott tidigare. har den lite rötter eller bara början till rötter så har den grott sent.
Johanna V
CITAT (flaxss @ 05-09-2010, 17:23) *
hade dom mycket rötter ? för har den mycket rötter tyder det på att den har grott tidigare. har den lite rötter eller bara början till rötter så har den grott sent.

Det var ganska glest med rötter, men de var långa...
Och själva löken liknade inte längre en klyfta (som den gjorde när jag satte den) utan var mer rund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon