CITAT (Preussen @ 23-08-2010, 08:13)

jag tycker att det är märkligt att den har grott först nu. vad är det för vitlök du sått?
Jag har ingen aning. Det var min far som kom hem med en påse sättlök och jag tänkte att det skulle vara kul att prova

.
CITAT (flaxss @ 23-08-2010, 12:49)

vitlök gror ju med rötter, sedan kommer bladen.
därför tror jag (har inte sett rötterna på dom plantorna) att dom redan har grott och väntade med bladen för att bilda rötter.
har dom grott kommer dom också klara vintern (och vitlök är som sagt mycket stryktåligt och köldhärdigt).
att den inte kommit med blad förens nu kan beror på fel förvaring av sättlöken eller att vädret inte varit bra för den eller att den fått nåt problem med rötterna efter åt att den grott.
vet du om dom har fått bra med rötter ?
Jag fick ut och grävde upp en för att se efter, och rötter har den. Men själva löken är väldigt liten.
CITAT (morris1000 @ 04-09-2010, 21:40)

Ett litet tips: Eftersom vi flyttade förra året och inte hann anlägga något trädgårdsland, provade jag att förgro vitlök i småkrukor i jan-feb och sedan plantera ut i april/maj – när vi hade grävt nya land. Det fungerade jättebra! Vi har under augusti skördat jättefina, stora vitlökar. Utsädet var en rosa "köpevitlök" från Frankrike.
Det kan ju vara nått att tänka på för framtiden.
Jag försökt gro lök tidigare, men inte lyckats. Fats om jag ger mig den på det så ska det väl gå.
Tack för tipset!