Full version: tröttnat
vanjalarsa
hej
Så här års tycker inte jag att det är roligt att pyssla i trädgården. Jag älskar att göra det annars men nu känns det för mig som höst...
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Malvia

Nej, speciellt inte om det blåser som idag eller regnar som igår.

Fast gräset växer och det är bara att sätta på hörselkåperna med radio och gå ut och köra några vändor.

För övrigt så köpte jag lite perenner igår som jag ska göra en rabatt till, samt en fin bollkryss som pryder trappan så fint.

Änglatrumpeterna har ännu ej kommit med några knoppar, tomaterna är fortfarande gröna, den satans kaninen smaskade i sig de nyss planterade höstfloxen samt halva Rudbeckian.

Ja,ja det är fortfarande sommar månaden ut,säger dom.
Geranium
Jag säger bara:
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1279387
Aqvakul
Annars tycker jag att trädgårdsarbete i 30-gradig högsommarvärme är det allra minst inspirerande..

För min del det får gärna vara lite tufft väder när jag är ute i trädgården. men OK, störreg eller full storm vill man ju helst slippa...
Geranium
Ja, just nu kan jag bara stå och titta på när allt förstörs därute, 25 i byarna. mad.gif
Red Top
Det du drabbas av just nu är den s.k. Lovisastormen, som brukar inträffa i slutet av augusti.

Det är bäst att du håller i dig ordentligt.

Lovisastorm
kerstin z5-6
Snart är det dags för lökarna-då mår man bättre, jag slant på tangenterna här på odlas löksajt ..håhå jaja..
Krolliljan
Förra året var det riktigt ruggigt väder här i augusti. Det var inte många dagar jag var i trädgården då.
Men håller det bara upp en stund så nog passar jag på att flytta runt växterna. crazy.gif
Och lökarna väntar jag på.[attachment=54375:miskyra.gif]
fuchsian
Även jag har nu börjat bära in växter under natten till växthuset. de jag är mest rädd om.
Min stora änglatrumpet trökar fram med blommor, men sen blir det inte så mycket mera än att de sakta växer, ska se lite till, men vill lyfta in den till verandan för att kunna se den blomma.

Jag gör mina dagliga rundor i trädgården, men nu planerar jag framåt vad jag ska skaffa till osv.
synd egentligen, fortfarande kan man sitta i växthuset och sätta på en liten element en stund, så det blir varmare.
mina pelargoner har varit väldigt sega i år. Har blivit stora och kraftfulla och nu börjar de knoppas på allvar, så det kommer att bli växthuset och ro från valdebatterna, som jag avskyr. .... fuchian.....
EKLO
så här års trivs jag verkligen i trädgårn, ganska lite krav, alla grönsakssådderna har gått som de gått och det får man bara leva med, inte mycket ogräs att rensa, inte mycket saker att binda upp och greja med (fast kålen får man ju snigel- och larvrensa förstås ibland. Det är från och med nu tills tjälen kommer som jag ägnar mig åt det jag egentligen gillar allra bäst i trädgårdsarbetet - att spetta/gräva upp nya land, samla komockor i hagarna och tång på stränderna för komposterna och på så sätt fantisera om fantastiska jordar till vårens nya grönsaksland...
bergvallmo
CITAT (vanjalarsa @ 22-08-2010, 14:28) *
hej
Så här års tycker inte jag att det är roligt att pyssla i trädgården. Jag älskar att göra det annars men nu känns det för mig som höst...

Känner också så. När jag börjar jobba i mitten av augusti är det som om allt i trädgården stannar av. Det är inte lika roligt längre när man inte är hemma på dagarna. Jag är mycket tacksam över att perenner mår bra av att vara som de är, och kan vänta till våren när intresset blir på topp igen. Men jag måste nog ut och klippa gräset nån gång till.
Ezereht
Håller med. Skolan har börjat, tillbaka till "no life" egentligen. Till det ösregn, 10 grader och rusk. Den lilla tiden man är vaken hemma tillbringast mest inne insvept i filt eller kofta.

Beställde också några lökar från odla, men mest för jag inte ska ångra mig till våren. Är sån låååååååååång seg vår här så man liksom "behöver" vårlökarna då biggrin.gif

CITAT (vanjalarsa @ 22-08-2010, 14:28) *
hej

Geranium
Till Red Top: Lovisastorm, det har jag aldrig hört. Men jag håller i hatten...! Just det, det var ju Lovisa och Louise som hade namnsdag i går...

Hittade John Pohlmans text om detta:

Stormvindar under sommarmånaderna förekommer mest i samband med tromber, som är begränsade både i tid och rum. Mera allmänna stormtillfällen med vindhastigheter på mer än 24 meter per sekund förekommer då och då i våra farvatten men är ytterst sällsynt i inlandet.

Statistiken visar dock att risken för hårda vindar över 20 meter per sekund, som förr var gränsen för begreppet ”halv storm”, ökar under augusti. Särskilt sista veckan i månaden sker en markant ökning. Det har därför knutits till namnsdagen den 25 augusti i ett gammalt uttryck från Roslagen, nämligen Lovisa-stormar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon