KRT
Hade tänkt mura upp en odlingsbänk i lecablock, men har några praktiska funderingar/frågor som jag hoppas experterna här kan hjälpa mig med.

För det första, hur djup ska/bör en odlingsbänk vara (tänkte inte odla potatis eller så, utan mest tomater, sallad och liknande).
Där bänken ska muras finns redan ett upphöjt trädgårdsland - är det bäst att ta upp all jord eller går det att låta jorden vara kvar och förbättra den i stället?
Hade tänkt putsa bänken på utsidan, men hur gör man på insidan, putsa där också?

Någon annan som har murade odlingsbänkar och har råd/tips/erfarenheter att dela med sig av????
HelenJ
Jag har en mur som jag odlar kryddor i. Den är väl ungefär samma som det du tänkt dig, men smalare.
Du kan läsa om hur vi byggde den här.

[attachment=54240:kryddmur.jpg]

För att den inte ska frysa sönder har jag minimalt med matjord i den (matjorden håller fukt) utan har istället fyllt den med makadam från frostfritt djup och upp till ca 25 cm från kanten där jag fyllt på med ko-i-påse och matjord. Men muren blev klar så sent som i juni så ännu vet jag inte hur det blir i vinter.
KRT
CITAT (HelenJ @ 22-08-2010, 20:26) *
Jag har en mur som jag odlar kryddor i. Den är väl ungefär samma som det du tänkt dig, men smalare.
Du kan läsa om hur vi byggde den här.

[attachment=54240:kryddmur.jpg]

För att den inte ska frysa sönder har jag minimalt med matjord i den (matjorden håller fukt) utan har istället fyllt den med makadam från frostfritt djup och upp till ca 25 cm från kanten där jag fyllt på med ko-i-påse och matjord. Men muren blev klar så sent som i juni så ännu vet jag inte hur det blir i vinter.

Jisses så jättesnygg!!!!!!
Hade tänkt mig något liknande, fast bredare, mer kvadratisk faktiskt. Hade tänkt skapa ett litet medelhavshörn i trädgården smile.gif

Ska genast rusa och titta på vidare på byggnadsprocessen!
Dina-babe
Jisses vad snyggt! flirting.gif
Hur klarade muren vintern? Vad hade ni för underlag? Gjöt ni sula med armering innan själva uppmurningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon