Tofslan
Hej.
Jag har ett gammalt äppelträd (troligen från förra sekelskiftet) som genom åren blivit tämligen misshandlat. Det ser egentligen inte riktigt klokt ut och ger bara något litet enstaka äpple. Egentligen borde man kanske ta bort det, men på våren härbärgerar det ibland upp till tre fågelbon, eftersom det är ihåligt, och jag vill ju hemskt gärna ha fåglar i trädgården. Det ger också ett visst insynsskydd till grannen. Jag funderar nu på om jag ska plantera någon typ av klätterväxt som kan få klättra upp i kronan med tiden. Går det? Vad tycker ni vore ett lämpligt val? Jag har funderat på Klematis tex. Andra förslag? Jag bor i zon 1.
Aqvakul
Det mesta funkar ju i zon 1 - Blåregn är ju fantastiskt praktfullt. Om du vill ha något riktigt ymnigt så är Bokharabinda ett bra val. De småblommiga klematisarna är mer tacksamma och blir också ymnigare. En klätterros är ju också häftigt.
Jan Lindgren
Hej!
Sätt något ätbart. Minikiwi eller schisandra.
MVH
Jan Lindgren
Finn Klematis
Hej!

Ett som jag förmodar högt äppelträd, zon 1 vilket strålande utgångsläge.
Jag har några olika förslag.

1. Klematis Montana Rubens. Klippgrupp 1. Höjd 7-12 m.

2. Klematis Paul Farges (Summersnow). Klippgrupp 3. Höjd 7 m.

3. Fyra stycken starkväxande storblommiga olika sorter klematis.
Klippgrupp 3.
Förslag på sorter.
Huldine,Mmm Baron Veillard,Perle D Azur, Blue Belle, Entell,
Lady Betty Balfour, Luther Burbank och Victoria.

Finn
Tofslan
Tack,tack för så snabba svar! Det svåraste nu är väl att välja...
Det lutar nog åt klematis ändå. Är det något speciellt man bör tänka på vid planteringen? Man bör kanske plantera en liten bit ifrån trädet? Och gräsmattan runt trädet bör väl också grävas bort? Något annat?
Mvh,

Tofslan
Finn Klematis
CITAT (Tofslan @ 23-08-2010, 09:11) *
Tack,tack för så snabba svar! Det svåraste nu är väl att välja...
Det lutar nog åt klematis ändå. Är det något speciellt man bör tänka på vid planteringen? Man bör kanske plantera en liten bit ifrån trädet? Och gräsmattan runt trädet bör väl också grävas bort? Något annat?
Mvh,

Tofslan

Hej !

Tala om vilket klematis val Du gör, så skall jag ge råd.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon