Mina högblommande Irisar har i år för första gången blommat, dom var så ståtliga, men nu är dom ganska tunga av alla frökapslar som kom efter blommningen.
Ska eller bör man klippa bort dom eller skall jag låta dom få mogna och självså sig?
Om jag inte tar bort dom, påverkar det då kommande års blommning?
kerstin z5-6
22-08-2010, 18:13
Du kan låta dem sitta kvar eller skörda frö o få fler-de är ganska lätta att så.
Kerstin : Du hjälpte ju mig för flera år sedan när det gällde alla trädgårdsirisarna jag hade då, i princip grodde alla av dom flera hundra fröerna som jag då sådde men dessa högväxande är ju så mycket vackrare.
Det jag inte kommer ihåg är NÄR jag plockade av kapslarna, om det var när dom fortfarande var gröna eller när dom började öppna sig, det är minst 5 stycken stora frökolvar på varje stängel och dom går snart av p.g.a. tyngden.
Men jag förutsätter att dom skall sås på samma sätt som trädgårdsirisen och jag hoppas att dom gror lika villigt.
kerstin z5-6
22-08-2010, 18:29

kul att det lyckades:)
Kapslarna får gärna vara lite öppna o bruna då gror det bättre .Går det ha kvar dem så går det.
Om inte får du ta in och låta dem mogna på torrt ställe , men ute ett tag till är bäst
har du bild? finns så många irisar?
Jag tror jag vet vilka du menar
Sandpappra eller stick ett hål med en nål så och ställ ut på vårvintern
Kerstin : Dom högväxande är dom flesta den vanliga gula, men några är lila/vit/gulstrimmiga och bara såååå vackra.
När jag sådde mina vanliga trädgårdsirisar för flera år sedan så la jag alla frön i vatten över natten, sen fyllde jag kakburkar (den större avlånga sorten) med såjord, fyktade ordentligt, stängde locket och ställde längst ner i kylen i några veckor (jag luftade lite då och då)
När jag plockade fram kakburkarna så var det heltjockt av småirisar i hela burkarna, jag visste inte att så många skulle gro!!
Tyvärr så har jag ingen bild av den vackrare sorten, men för andra så är den nog ganska vanlig.
kerstin z5-6
22-08-2010, 18:44
OK nu vet jag vilken du menar -gör på samma sätt som sist om du ska så.En del har svårt för kylskåpsmetoden"

vill inte ha jord i kylen och sånt
Dessa kan vara lite segare än de du sådde sist, men ge inte upp o släng inte burkarna
Ställ dem ute till våren om inget grott
En del tar 2 år på sej att titta upp
1998_p3559.jpg Var det en sån sist?
Och denna nu?
1998_p13617.jpg
Förra gången så var det en vanlig lila trädgårdsiris, dom här är helgula och nummer två av dina bilder......men ettan var inte helt fel den heller, jag tror att jag måste köpa in mig på lite nya sorter ;-)
Tack för hjälpen Kerstin
kerstin z5-6
22-08-2010, 19:37
Den blå är frösådd , har frö om du vill testa
Monica zon 1
22-08-2010, 19:49
En fråga till på ämnet.....
Kan Irisar fröså sig själv?
Jag har lämnat frökapslarna kvar, för att testa, men kan vara bra att veta vad jag ev kan förvänta mig.
Kanske olika för lika irisar, så ett försök att beskriva mina:
De irisar jag har är med knöl ner till, och rätt så vassa lite ljusare gröna blad, blommorna är blå eller blålila (finns lika dana med gula blommor i grannens trädgård). Totala höjden på växten är max 50 cm.
Frökapslarna är ca 5 cm höga och två cm breda - så rätt så stora.
Vet inte om min verbala beskrivning leder rätt - men ett försök. De är mer lika Kerstins bild nr 2 än bild nr 1.
Bor i zon 1.
Önskar Pia lycka til med sin nya frösådd.
kerstin z5-6
22-08-2010, 20:04
ja stämmer.. den första är en som mer tycker om fukt kan tom stå i vatten-den andra har en betydligt mer fuktkänslig riozom o vill ha det tvärs emot
Nån enstaka frösådd ser jag men jag har så mkt perenner-som ogräs så de blir nog överväxta fort ..inte är de många iaf
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2010, 19:44)

Och denna nu?
1998_p13617.jpgSå fantastikst vacker!!! Har aldrig sett något liknande, har bara tråkiga blå irisar (sega som tusan, de överlede 3 flyttar förra sommaren

, men inte så spännande), men denna irisen är ju helt fantastisk!!!
Vad heter den och kan man köpa sådana?
kerstin z5-6
23-08-2010, 06:21
En gammaldags vanlig sort. Iris är en stor familj

denna heter Iris germanica (variegata)
Helen i Piteå Zon 5
23-08-2010, 06:49
Här är en bild på frökapsel av iris
http://www.helens-tradgard.se/sida4.htmlser att du får gå in under bokstaven I och det är sista bilden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.