Full version: Angripen Syren?
marern
Hej alla!

Jag är helt nybörjare här... Hursomhelst har vi planterat syrener i år (1 meter höga solitärer) som nu inte verkar må helt bra... Se bifogad bild - men kort så gulnar vissa delar av vissa blad... Vad tror ni det kan vara? Näringsbrist, vattenbrist, någon sjukdom? Hur ska jag behandla dem? Låta det vara till nästa år, ta bort bladen, klippa bort angripna grenar? Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh

Martin
Aqvakul
Jag vet faktiskt inte vad det är. Det enda jag kan säga är att det snarare är regel än undantag att mina visar liknande symptom på sensommaren. Sen är de lika fina igen nästa år.
marern
Hmmm, jag är lite rädd ändå att det skulle vara syrenbakterios - någon som sett det någon gång?

/Martin
Malvia

Vår syrenhäcks yttersta och översta blad har bruna vissna delar på halva bladet. Jag tror att det är efter regn och att solen gassat på fukten.

För övrigt ser syrenen frisk ut och det gör din också tycker jag, titta på bladen längst ned.

Ta bort dom bladen som inte ser friska ut.
Jultorpet
CITAT (marern @ 24-08-2010, 08:01) *
Hmmm, jag är lite rädd ändå att det skulle vara syrenbakterios - någon som sett det någon gång?

/Martin

Tror inte det är syrenbakterios, det brukar bli enstaka toppskott som får brunsvarta fläckar på bladen och sedan dör hela toppen. Det här ser mer utspritt ut, liknar mer brist på något näringsämne.
Jultorpet
CITAT (Malvia @ 24-08-2010, 08:14) *
Vår syrenhäcks yttersta och översta blad har bruna vissna delar på halva bladet. Jag tror att det är efter regn och att solen gassat på fukten.

Låter som syrenmal tycker jag. Kolla om det finns larver i de bruna fläckarna. Det brukar vara som en blåsa på bladet där larven lever inuti.
Man bör plocka bort de fula bladen och bränna dom eftersom larverna annars förpuppas och övervintrar i jorden under buskarna.

http://www.annastradgard.com/ram_hoger_syrenmal.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon