Full version: Palettblad i rabatt?
SOL-Ia
Jag har så fina palettblad i mina sommarkrukor. Är det någon som vet om det går att plantera ut dem i rabatter. Överlever de vintern?
ingrids
Nej, de tål inte att stå ute men om du tar sticklingar kan de utan problem övervintra som krukväxter och planteras ut nästa år när frostrisken är över.
fuchsian
Jag har planterat palettblad i 2 olika ställen i mina rabatter och de har vuxit till sig under sommaren, men antingen ta upp dom eller dela den största, har jag inte bestämt mig ännu.

Sedan finns det perenna med väldigt vackra blad om man vill ha en färgklick i sin rabatt. Planterade en mörkröd, enfärgad förra året och den är verkligen fin i framkanten av en stor hosta (mörkgrön, enfärgad).

Sedan köppte jag till en annan rabatt en annan sort av perenna, som har många olika färger och den rackarn har farit iväg på höjden, men är så vacker bland de andra grönbladiga perenna. tyvärr har jag inte namnen på dessa perenna, annars hade du fått dem.

Detta är mina erfarenheter för att få lite mer variation där det såg lite trist ut. ..fuchian...
mojan
Jag köpte fyra Palettblad i olika färgvarianter i våras och satte tillsammans.
Visst blev det läckert? wub.gif

[attachment=54663:001.JPG]
zissi
CITAT (mojan @ 03-09-2010, 13:38) *

Oj, vilka läckra bladmönster. Jag tycker palettblad gör sig bäst i samplanteringar med andra växter eller som du gjort blanda olika palettbladsväxter i en kruka. Jättefint tummenupp.gif
fuchsian
Det var mej ena fina bukett du har fått ihop!
Jag ser med min vänstra öga att där finns ju sådana blad som på min stora perenna????

Men ock om du naffsade lite på min, så tål den det. confused.gif

Det är vackert. När vi var på biblan i vår by igår så brukar det vara lite av en torgdag och de sållde just sådana och andra gröna innomhusväxter och som jag hade slängt en hel del i somras, så behövde jag lite nytt.
5 st för en 100 kr och då fick jag med en prickblad när maken vände sig om. ja, dessa karlar, allt ska vara just det de gillar, men sköta dom det får jag. sånt är livet... whistling.gif ..fuchian...
Alba
CITAT (mojan @ 03-09-2010, 13:38) *

Såå snyggt och så vackra färger.
Peztis
Jag sådde palettblad i våras, misshandlade de stackarna lite men planterade dem till sist i en kruka och de är riktigt vackra nu, precis som mojans!

Jag fick en påse med tuppkam-frö också. Nästa år ska jag nog samplantera dem, det lär bli ordentligt läckert med de röda bladen och rosa kammarna som matchar palettbladens alla färger! Kanske något gräs också för att få mer höjd.

Här smids det planer för nästa år minsann!
fuchsian
Ja, det är ju det som livet handlar om. Nya planer, drömmar och massor av blommor, så trivs man och samtidigt har man fått mer pejling på vad som gick bra och tvärtom. ....fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon