Har precis läst om att tulpaner blommar en säsong och sedan inte kommer igen nästa år men att narcisser skulle göra det. Hos mig är det precis tvärtom! Tulpanerna återkommer medan narcisserna möjligen dyker upp med bladen 2:a året. Vad ska jag göra med narcisserna? Har mycket lera på de flesta planteringsställena men på några är det riktigt bra jord. Ska de ha riktigt torrt under sommaren? Funkar inte narcisser i rabatter där jag vattnar? Måste jag gödsla med ex benmjöl vid plantering? Har någon gång försökt med vanligt gödsel som jag haft kvar på höstkanten men det kanske inte funkar.
Egentligen ska båda komma upp år efter år och Narcisser lär bli väldigt gamla. Undantaget är vissa tulpansorter som bara kan blomma en enda gång, men bara vissa.
Vet dock inte vad det beror på att Narcisser inte blommar om.
Gunilla T
23-08-2010, 11:59
Om man vill att tulpaner och narcisser garanterat skall återkomma skall man köpa botaniska tulpaner och narcisser.
Det kan gå bra ändå men många av de hårt drivna tulpanhybriderna blommar bara en gång.
Gödsla med benmjöl vid plantering.
Många lökar dör så småningom ut - vanligen pga av näringsbrist.
Tack för tipset! Som jag följer direkt. Har nu beställt botaniska narcisser och fick överbliven benmjöl av mamma som jag ska stoppa ner när jag sätter lökarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.