KRT
Skulle behöva få upp lite höjd på några ställen i trädgården, dels som insynsskydd och dels som ersättning för fullväxta buskar som tagits bort. Har fått ett antal pilspön av min pappa (från hans flätade pilehäck) som rotat sig fint i regntunnan (efter den senaste tidens regnväder är den överfull smile.gif).

MEN frågan är om pilen suger till sig allt vatten ur jorden så den påverkar andra växter runt om? Jag vill ju inte sätta pil i en rabatt om den kommer ta livet av alla andra växter (det är iofs det "fuktiga hörnet" av trädgården, men ändå).

FUnderade också på att fläta ihop flera kvistar för att få en kraftigare "stam", men hur gör man detta enklast och snyggast?

Tänkte självklart hamla dem när de blivit lagom höga, men är det verkligen bara att klippa (det verkar nästan FÖR enkelt om man säger så whistling.gif ).......
kerstin z5-6
Pil-knäckepil får med tiden tjock stam -men visst kan du fläta
hamla ja bara klipp
Drar mkt vatten ? ja mkt rötter Ja
Trots detta har jag en i en rabatt-förmår mej inte ta bort den av nostalgiska skäl, verkar gå bra med vanliga perenner även om det blir i torraste laget där
Huggorm
Se till att det inte finns några avloppsrör i närheten, pilar har väll bland de allra mest aggressiva rötterna.

Hamla pilar är bra, för dom har en tendens att få grenar avblåsta om dom får växa som dom vill. Tråkigt om dom landar på bilen eller växthuset biggrin.gif
KRT
Hmmmm, då ska jag nog undvika att sätta pil på ett ställe, för det finns någon slags dagvattenavloppsrör precis bredvid......

Men på andra stället bryr jag mig inte, det är på en remsa mark mellan grannan och oss, och där är inga rör och det växer inget värt att bry sig om på marken!

Tackar för svaret!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon