Full version: Kompost mm
Anitapa
Samlar trädgårdsavfall till komposten. Flyttar varje vår över till ny binge. Efter 3:e flytten brukar vi börja använda den som jordförbättring. Det växer enormt men blir dåligt med frukt och blommor. Vad kan detta bero på?
Jag har nyligen tagit över denna trädgård. Det finns ett par pioner som har stått i många år, men utvecklas inte. I år var det 3 blommor på den ena och på den andra inga blommor alls. Buskarna består av 3 - 5 blad!Jag har tänkt att flytta på dom. Finns det chans att dom kommer igen? Vad kräver dom för jord?

Kan man flytta på en klätterhortensia som håller på att kväva oss?Den täcker hela fasaden på ett litet sommarhus. Jag har skurit ner den en del och det verkar den tåla, men vill helst inte ha den på fasaden. Från början har den haft spaljé, men det räcker inte utan den har tagit sig friheten att klättra på väggen.
Vill gärna ha den kvar men på ett annat ställe. Kan man skära ner den kraftig och sedan flytta på den i höst?
En del rötter kommmer då också att bli avskurna. Kommer den att tåla denna hantering?

Som ni förstår är jag nybörjare och behöver en del råd.
KRT
CITAT (Anitapa @ 23-08-2010, 13:14) *
Jag har nyligen tagit över denna trädgård. Det finns ett par pioner som har stått i många år, men utvecklas inte. I år var det 3 blommor på den ena och på den andra inga blommor alls. Buskarna består av 3 - 5 blad!Jag har tänkt att flytta på dom. Finns det chans att dom kommer igen? Vad kräver dom för jord?

Precis så såg en pion ut när vi flyttade in i fjol! Några enstaka blad och några få blommor. Jag grävde upp den i höstas och flyttade den till nytt ställe (ett gamalt trädgårdsland, så ganska lucker och näringsrik jord), var noga med att sätta den på samma djup som innan och var beredd på att inte få en blomma på flera år. Enligt all litteratur ska pioner vara känlsiga för flyttar nämligen, men den blommade fint i år med fyra stora blommor och bladmassan har växt till dubbel storlek så uppenbarligen blev något rätt vid flytten.

Tog den dock i höstas då den vissnat ner och försökte få med så mycket rötter som det gick (men en hel del blev nog kvar). Antar att de flesta växter bäst flyttas då de vissnat ner och befinner sig i vila, tiden varierar naturligtvis beroende på var i landet man bor.
EKLO
Utan att själv ha varit med om detta: Rent generellt brukar man säga (eller i mitt fall: läsa sig till) att om växter får för mycket kväve blir det stor bladmassa men inte mycket frukt/blommor. Kanske är din kompostjord mkt kväverik? Satsa på komposten i de land där växterna är särskilt begivna på kväve - så skulle jag testa, alltså att inte lägga på kompost varje år i alla land (om du har flera grönsaksland och rabatter vill säga...)
Gunilla T
En vanlig trädgårdskompost innehåller inte särskilt mycket näring - det är en missuppfattning. Kompostjorden är i första hand jordförbättring vilket är viktigt i sig men det räcker normalt inte att bara tillföra kompostjord och tro att man gödslat.

Sedan beror det ju på vad man komposterat - stallgödsel och gräsklipp är kväverika men mycket försvinner i nedbrytningen av kompostmaterialet.

En del pioner går väldigt bra att flytta och kommer i gång snabbt medans andra kan vara jättekänsliga. Bondpioner t.ex. går bra och brukar blomma året efter.

Pioner vill gärna ha lite lerblandad jord.
Bolltistel
Jag har också flyttat pioner med framgång. Det var på våren jag flyttade dem, eftersom jag inte hade tid under hösten. Det året blev det inga blommor (bara intorkade knoppar), men året efter blommade de normalt. En annan pion flyttades två gånger samma sommar och slokade rejält efter andra flytten som var mitt i julihettan. Året efter blommade den fint. Jag tror som redan nämnts att detta med flyttkänsligheten är mycket sortberoende. Mina pioner verkar gilla lätt trädskugga som skyddar från det värsta gasset mitt på dagen, då blommar de lite längre. I för djup skugga blommar de inte (därav ett par av flytterna). Det är svårt att säga vad som kan vara problemet med just dina pioner utan att se hur de står osv. Du kan ju alltid prova att gödsla med välbrunnen hästgödsel, det gillade mina pioner. Stenmjöl (mylla ner i jorden) och finfördelad vallört (lägg som täck) ger mycket fosfor och kalium men jämförelsevis lite kväve. Det kan du också testa. Håller man sig till organiska gödselmedel (dock inte fågelgödsel) + stenmjöl kan det inte bli så fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon