Samlar trädgårdsavfall till komposten. Flyttar varje vår över till ny binge. Efter 3:e flytten brukar vi börja använda den som jordförbättring. Det växer enormt men blir dåligt med frukt och blommor. Vad kan detta bero på?
Jag har nyligen tagit över denna trädgård. Det finns ett par pioner som har stått i många år, men utvecklas inte. I år var det 3 blommor på den ena och på den andra inga blommor alls. Buskarna består av 3 - 5 blad!Jag har tänkt att flytta på dom. Finns det chans att dom kommer igen? Vad kräver dom för jord?
Kan man flytta på en klätterhortensia som håller på att kväva oss?Den täcker hela fasaden på ett litet sommarhus. Jag har skurit ner den en del och det verkar den tåla, men vill helst inte ha den på fasaden. Från början har den haft spaljé, men det räcker inte utan den har tagit sig friheten att klättra på väggen.
Vill gärna ha den kvar men på ett annat ställe. Kan man skära ner den kraftig och sedan flytta på den i höst?
En del rötter kommmer då också att bli avskurna. Kommer den att tåla denna hantering?
Som ni förstår är jag nybörjare och behöver en del råd.