Full version: Nybörjare i rabatten
Rebeka
Jag är nybörjare i rabatten och behöver lite/mycke hjälp.
Har gjort en rabatt som är 3 m lång och 1,5m brädd,
nu tänkte jag plantera ”årets runt blomning” i den, men
utan att plantera i den varje år.
Jag köpte tulpaner eftersom jag gillar dem sen vet inte
vilka blommor som passar, vilka går ihop, osv. Jag kan
inte mycket om blommor men jag vill t.ex. att efter tulpaner
blommar nåt annat, och så vidare och så vidare, eller att det
ska bli fint i min rabatt, det behöver inte bara blomma , det kan
bli en fin perenn med fina bladfärger på.
Jag tänkte plantera tulpaner i små grupper, dem är med olika
färger (25 st) och en påse (25 st) har jag i vit färg eller vad tycker ni?
Alla förslag är välkomna, vilka blommor passar, kan jag plantera
allt nu så att dem bara växer en efter en, tips på planteringen, osv.
Bor i zon 2, rabatten är i solläge- eftermiddagssol.

Det är, föresten, en jättebra forum
Malvia

Hej, vem är inte nybörjare? Men kan hjälpas åt.

Kul med ny rabatt. Tulpanlökarna ska du nog vänta ett tag med att sätta ner, det är för varmt nu.

Jag tittade i växtböcker/ nätet och skrev upp dem som jag ville ha / tyckte va fina.

Sen tog jag reda på när de blommade och vad de krävde gällande ljus och jord mm.

Så åkte jag till handelsträdgården och de var snälla och hjälpte mig att få ihop en bra kombination.

Rabatten blev fin, men i stort sett varje år är det nåt jag byter ut, mm

Jag är så dålig på namn men det finns många härinne som kan hjälpa dig med det.

Lycka till!
kerstin z5-6
Vår-Vår löksom du sagt tulpaner , narcisser, you name it-de blommar tidigt och kan tex kompletteras med sippor av olika slag som försvinner o vissnar de med innan sommaren
Själv gillar jag mycket färg den tiden på året ,gör ingen om det blir karamellchock! giggle.gif
Finns mkt andra lökar för vår som är vackra ,tex olika allium med lila bollar