Full version: Nybörjare i rabatten
Rebeka
Jag är nybörjare i rabatten och behöver lite/mycke hjälp.
Har gjort en rabatt som är 3 m lång och 1,5m brädd,
nu tänkte jag plantera ”årets runt blomning” i den, men
utan att plantera i den varje år.
Jag köpte tulpaner eftersom jag gillar dem sen vet inte
vilka blommor som passar, vilka går ihop, osv. Jag kan
inte mycket om blommor men jag vill t.ex. att efter tulpaner
blommar nåt annat, och så vidare och så vidare, eller att det
ska bli fint i min rabatt, det behöver inte bara blomma , det kan
bli en fin perenn med fina bladfärger på.
Jag tänkte plantera tulpaner i små grupper, dem är med olika
färger (25 st) och en påse (25 st) har jag i vit färg eller vad tycker ni?
Alla förslag är välkomna, vilka blommor passar, kan jag plantera
allt nu så att dem bara växer en efter en, tips på planteringen, osv.
Bor i zon 2, rabatten är i solläge- eftermiddagssol.

Det är, föresten, en jättebra forum
Malvia

Hej, vem är inte nybörjare? Men kan hjälpas åt.

Kul med ny rabatt. Tulpanlökarna ska du nog vänta ett tag med att sätta ner, det är för varmt nu.

Jag tittade i växtböcker/ nätet och skrev upp dem som jag ville ha / tyckte va fina.

Sen tog jag reda på när de blommade och vad de krävde gällande ljus och jord mm.

Så åkte jag till handelsträdgården och de var snälla och hjälpte mig att få ihop en bra kombination.

Rabatten blev fin, men i stort sett varje år är det nåt jag byter ut, mm

Jag är så dålig på namn men det finns många härinne som kan hjälpa dig med det.

Lycka till!
kerstin z5-6
Vår-Vår löksom du sagt tulpaner , narcisser, you name it-de blommar tidigt och kan tex kompletteras med sippor av olika slag som försvinner o vissnar de med innan sommaren
Själv gillar jag mycket färg den tiden på året ,gör ingen om det blir karamellchock! giggle.gif
Finns mkt andra lökar för vår som är vackra ,tex olika allium med lila bollar

Försommar-Löjtnandshjärtan , vitt eller rosa med rosa vallmo, Vita blågull,vår ärt -ser ut som små lila luktärt,kungsängslilja , rutiga blommor lila o vita,)Runt om någon tidig marktäckare i silver tex lammöra, som blommar senare om man gillar de blommorna -fast jag gillar bladverket mest,Bergvallmo blå,strand iris ,samt lungört hör även de till försommaren.
Högsommar: liljor, astrantia , Primula florindae stor primula 50 cm hög doftar herrparfym, gul, orange eller röd,riddarsporrar , olika klockor som mjölkklocka hög, eller praktklocka lägre o lite senare,Iris,ROSOR naurligtvis:)

Sen sommar höst: Silverax, Rosenflockel,sena liljor, trolldruva, stormhattar med mera
till detta Bladverk! vackra blad är alltid vackra tex alunrot,Hosta och välj en lungört med fina blad -de är snygga hela säsongen
Finns så mkt mer bara några förslag
Ingrid Zon3
Bra tid att anlägga perennrabatt! Kolla med grannarna om det finns sniglar, rådjur och den typen av marodörer. Då får man anpassa växtvalet efter det. Om du inte vill hålla på och plantera om så fundera på att sätta ettåringar för att fylla ut första året. Att sätta lökväxter i grupper är en utmärkt idé. Men sätt den gärna en bit in i rabatten så att perenner kan växa upp och dölja bladen på de överblommade lökarna.

Växter som jag gärna skulle välja till en någorlunda solig rabatt: Iris, pioner, stäppsalvia, nävor, kantnepeta, rosor, kärleksört, allium, daglilja, alunrot, anisisop. Ta gärna några buskar för att skapa höjd: rosor som jag redan nämnt, eller buskpion, t.ex. Man kan också få höjd med någon klättrare, klematis t.ex.
lokatten
hej,
Vill bara tipsa om ngr växter som är fina men ändå lättskötta för nybörjare och som jag har lyckats med. De har inte ätits inte upp av sniglar, harar och rådjur och inte dött trots lite skötsel. Vår-försommar: påsk och pingstliljor, allium, löjtnantshjärta, iris, pioner. Högsommaren: lavendel och nepeta- alltid fin i solrabatt, prästkragar, bergklint, malva och vallmo. Sensommaren-höst: blå bolltistlar blandat med rudbeckior, solbrud, gullris.

Kärleksört och tulpaner blir alltid uppätna av rådjur hos mig. Sniglar gillar funkia.

Ett annat tips: det blir snyggast om man inte tar för många olika växter i samma rabatt utan välj ut några och ta fler av varje sort istället, minst tre av varje sort.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon