grej
För att göra en halvlång historia kort...
Jag har en liten, liten doftschersmin i kruka. Den ser ut att må bra och har växt under sommaren.
Tyvärr kommer det att bli ett riktigt sorkår här där jag bor, och om jag planterar ut den nu så är den helt säkert uppäten innan våren.
Finns det nån chans att schersminen klarar sig om jag ställer den i källaren (+ 5-10° och inte så jätteljust)? Ska jag vattna?
Kan den stå ute i krukan på sorksäker höjd (altanen)?

//Tomas
zon 4-5
HelenJ
Bästa sättet att övervintra växter är nergrävda i landet. Näst bäst är att förvara dem inomhus, svalt men frostfritt. Sämst är att låta krukan stå kvar ute, eftersom rötterna blir utsatta för frost.
Ju kallare den står inne, desto mindre vatten behöver den. En tumregel är lika många vattningar som grader, dvs har du 5 grader varmt ska du vattna 5 ggr under vintern. Men det får man avgöra lite från fall till fall.
pibe02
Jag hade 2 st i kruka över vintern i vår bod som håller + 5 grader. Det gick jätte bra. Det ända var att den "vaknade" mycket tidigare så blad kom tidigt så jag var försiktig när jag tog ut den. Den såg lite tagen ut ett tag men nu nu är de super fina.
Lycka till
Solstorm
Jag har gott om sork jämte min schersmin. Det fanns sorkgångar där även när jag planterade den som liten ungplanta för många år sedan. Jag har aldrig märkt att sorken brytt sig om schersminen.
grej
I den långa historien ingår att den lilla schersminen varit utplanterad ett par år. Den tog sig aldrig riktigt och blev sorkäten (och kanske älgnafsad) varje vinter. Så när jag gjorde om lite i trädgården grävde jag upp den och tänkte kasta bort. Men kasta är svårt, så den hamnade i en kruka istället. I krukan har den tagit/fått chansen att frodas. Så jag vill inte riskera att den äts direkt. Därav förhoppningen att den kan få en respit i källaren denna vinter. Sen kommer det flera vintrar och då blir det som det blir där den planteras till våren, för nån orangeriväxt som ska bo inne alla vintrar är det ju inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon