Har fått tag på två kannor på rea. De står ganska trångt i sina krukor från affären. Frågan är nu om jag ska plantera dem i större kruka och göda trots att det är så sent på säsongen, eller ska jag låta dem vila och sedan försöka natta dem för året? Det är 6-8 skott per kruka, vissa små och 1-2 större som troligen har blommat i affären (lite torra blomrester).
Alexander-VG-zon3
23-08-2010, 19:00
ge dom bara vatten, ha kvar dom i samma kruka. har dom redan slutat blomma för året kommer dom inte blomma mer. ställ dom ute (eller var du nu vill ha dom, men helst ute eller i växthus). sedan låt dom njuta av dom sista varmadagarna, därefter när frosten börjar att komma ta in dom och övervintra dom torrt och antingen svalt och frostfritt eller i rusmtemp. sedan nästa år däremot kan du plantera om dom och ge dom näring.
Toppen, tack. Jag ska nog övervintra inomhus då, förra året fick de stå frostfritt kvar i sin kruka men då ruttnade de trots att jag inte vattnade. Inomhus kan jag ha bättre koll på dem.
Fick på samma rea också tag på en eucomis aloha lily leia, Child of heaven. Hittar inget när jag söker på den, utom att någon kille trodde den kunde vara härdig i mellansverige. Jag tänkte nog ha den inne i vinter, men hur vill den stå i trädgården nästa år? Soligt, torrt, lite fuktigt? Massa näring?
varghem
24-08-2010, 06:56
Hade en sån i trädgården ett par år... sen försvann den... den är inte härdig i sverige annat än med lite tur.
soligt, fuktigt (ej blött) och normal näringstillförsel om du inte sätter ut den i rabatten.
Alexander-VG-zon3
24-08-2010, 09:19
ja den går ha på friland i väldärneradjord, kan vara bra att täcka dom inför vintern.
annars brukar jag sköta dom som canna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.