Hej,
Jag tycker jag börjar bli en hyfsat van och erfaren grönsaksodlare på amatörnivå, men detta med att så i omgångar - är det verkligen någon som lyckas få bra skörd på det sättet? I somras sådde jag återigen (för andra eller tredje året) olika sorters sallat med två veckors mellanrum fram till midsommar (odlar i zon 1-2) och sedan igen vid mitten av juli. De som såddes på försommaren "kom ikapp" varandra när värmen kom, så det blev liksom ingen skillnad efter några veckor, och mycket riktigt blommade det som var kvar nästan samtidigt i slutet av juli.
De huvudsallater och romansallater jag sådde i mitten av juli ställde jag svalt, eftersom det var så varmt då, men även om de grodde blev det liksom aldrig någon fart på dem sedan. De står fortfarande som pytteplantor "färdiga" att sätta ut, men nu börjar det kännas underligt att försöka?
Jag undrar om någon lyckas - och i så fall vad jag borde göra annorlunda till nästa år (man vill ju gärna lära av sina missar, men här står jag mig slätt känns det som...)
Ja, den strategin tänkte jag ha till nästa år, om det är nån mening.
Kan det bero på väderförhållanden? Det som är gynnsamt är det oberoende när det är sått?
Sallat gror och växer dåligt om det är för varmt.
Jag odlar en tidig omgång i januari, den förkultiveras i växthuset och planteras ut under väv i mitten/slutet av mars. Sedan förkultiverar jag en omgång till i februari/mars. I april sår jag på friland, men sedan väntar jag till i augusti och sår då igen och i september sår jag en sista omgång i växthuset. Skulle det vara en kall sommar, händer det att jag sår sallat även i juli.
Men den finaste sallaten blir den som förkultiveras tidig vår.
Tack för svar. Det verkar inte som om man ska så något alls medan det är varmt, även om man ställer sådderna svalt tills de gror. Det som förvånar (eller egentligen mest retar mig) är att de sådder som kommer upp fint under försommaren (börjar så i början av april och sår alltså ung. varannan vecka fram till midsommar) växer ikapp varandra och därför inte ger någon egentlig förlängs säsong. Jag kunde - känns det som - lika gärna så alltihop i början av april?
Nästa år ska jag så sista omgången i augusti, direkt i landet (om det inte är för varmt då) - istället för att som i år så nytt (och ställa svalt) i mitten av juli.
Men försommarsådderna går jag bet på tydligen, och växthus har jag inget.
ingrid fuxwall
24-08-2010, 21:27
Är väldigt dålig på det där men att så sallad men i år har jag sått en ny omgång helt nyligen och den tar sig så bra - kan det bero på att de varit lite kyligare?
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-08-2010, 22:27)

Är väldigt dålig på det där men att så sallad men i år har jag sått en ny omgång helt nyligen och den tar sig så bra - kan det bero på att de varit lite kyligare?
ja det beror säkerligen på temperaturen - sallad börjar gro vid fem grader redan, det är därför man kan så så tidigt. Frågan är ju mest var gränsen går för när det är för varmt - 15 grader max kanske??? Ingen aning...
Fem veckors mellanrum är kanske mer rimligt än två.
Det tar 3-4 veckor från sådd till första skörd beroende på vädret (oftare 4 veckor), och sen kan man
skördar bara under 4-5 veckor. Man vill ju ha nya på gång när skörden tar slut.
Jag sådde första omgång 22 maj, började skörda små baby leaf 5 veckor senare, 30 juni. Ytterligare 5 veckor senare var det slut, i början på augusti. Då var min andra omgång inte riktigt klar, sått slutet på juli (jag var sent med allt i år!).
Jag kunde skörda från ung. en vecka sen, men tog mina första blad idag, stora och fina.
Och jag sår någorlunda tätt (1-2 cm avstånd) för att kunna plocka många baby leaf till en måltid varje gång första tiden (Jag har sallad i balkonglådor på altanen, fyra olika sorter, närmare till köket och "renare", fast snäckor hittar dit ändå! Helt otroligt!)
Sen när dom växer lite större skördar jag några hel plantor så att restan kan växa till normal storlek.
Andra år sådde jag först i april, och sen med 4-5 veckors mellanrum. Funkar bäst! Eftersom jag sår i balkonglådor kan jag ställa sådden på en svalare plats, norra sidan av huset i skuggen, när det är som varmast i juli.
Lådor med "självvattnande" botten funkade bra när det var varmt och torrt, men översvämmade när det regnade så mycket slutet på juli. Tror att det var därför det tog slut lite snabbt i år.
Tinaochdag
31-08-2010, 14:21
Jag har haft samma problem. Försökte i år så i omgångar med ett par veckors mellanrum. De jag sådde i våras har blivit fina och de jag sådde i augusti, men de andra tog sig aldrig. Funderade på om det var den varma sommaren så de inte ville gro och ta fart? Annat i köksträdgården har dock växt mycket bra i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.