janna
Jag har en buske i trädgården som under den här sommaren har blivit ett helt eget buskage.
Förra året var det en jättestor buske som var nästintill bladfri med liksom böjda grenar så en blev en stor boll, om ni förstår vad jag menar tongue.gif Hela en stora bollen sågade vi bort förra året och var nyfikna på hur den skulle bli i år.

Föga anade vi väl att den skulle bli så stor som den blivit och mitt problem är alltså nu vad ska vi göra med den?. Den växer liksom precis på gränsen till grannen så vi måste hålla den lite i schack, plus att den är ful nu.

(ber om ursäkt att en blev lite suddig, nu är det lite för mörkt att ta en ny bil men jag kan lägga ut en ny imorn.)

Huggorm
Jag tror det är något slags pil. Det som kommer nu är stubbskott, något som salix generellt sett är mästare på biggrin.gif
Ingrid Zon3
Är det en salix är det bara att ta fram spade, grep och spett och sätta i gång att gräva upp stubben.

Vågar mig tyvärr inte på nån artbestämning.
Cilla
Jag tycker också att det ser ut som någon sorts pil, Salix och om det stämmer kan du forma den i stort sett hur som helst. Beskära som boll, fyrkant eller trekant nu, skära in den ytterligare i vår, fläta den som en boll eller varför inte som två stora Pippi-flätor...

Flätning görs bäst på våren innan de har blad, beskärning kan du göra nu. Vårvinterbeskärningar sporrar tillväxt lite mer, men å andra sidan kan du efterskära i stort sett hela sommaren sedan för att formen som du valt ska behållas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon