xlxl67
Kollade lite ringmärkning i Söndags o tog några kort. Klarar ngn att sätta alla 3?

Facit imorgon förmiddag. smile.gif

Fågel 1:
[attachment=54303:11.jpg]
[attachment=54304:22.jpg]

Fågel 2:
[attachment=54305:33.jpg]
[attachment=54306:34.jpg]

Fågel 3:
[attachment=54307:44.jpg]
[attachment=54308:55.jpg]

Kryddan03
Man får väl gissa hej vilt hoppas jag? wink.gif
Det var många år sedan jag var ute och kollade på fåglar och inte ens då var jag särskilt duktig. biggrin.gif

1:an blev jag tveksam* över för det som dök upp i huvudet först kändes för "enkelt" (Näktergal)
2:an skulle kunna vara en kornsparv. Kanske? smile.gif
3:an återigen g.gif. Någon sångare kanske? Eftersom vi är där vi är gissar jag på trädgårdssångare. biggrin.gif

*Eller egentligen är jag nog tveksam över alla. Men är det gissningar så är det. Jag kanske får ett hederspris för bästa goda vilja eller nåt. biggrin.gif
FiddeP
Väldigt svårt tycker jag. Och då har jag ändå hygglig koll på fåglar. Men sångare är svåra att skilja åt när man inte hör dem.

1. Jag gissar på rörsångare. Det borde ändå vara hyfsat i närheten. Möjligen kärrsångare.
2. Kornsparv, en ungfågel i så fall. Men jag är långt ifrån säker. Känns inte riktigt som kornsparv, men jag vet inte vad det kan vara annars.
3. Ingen sångare. Näbben känns för grov för det. Kan det vara en näktergal det här?

Ser fram emot facit. Kul frågor, men svåra.
Myosotis
1. Kärrsångare (men jag skulle behöva ha den i handen för att verkligen kunna utesluta rörsångare)
2. Sävsparv
3. Trädgårdssångare

xlxl67
Tillsammans var ni mkt duktiga och kul att ni försökte er på. smile.gif

1. Rörsångare. Som Myosotis skriver behöver man mäta vingpennan, samt kolla var invikningen är samt kolla färgen i armåhålan har jag för mig att ringmärkaren sa?
2. Sävsparv.
3. Trädgårdssångare.
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 24-08-2010, 13:46) *
1. Rörsångare. Som Myosotis skriver behöver man mäta vingpennan, samt kolla var invikningen är samt kolla färgen i armåhålan har jag för mig att ringmärkaren sa?

Ganska retligt, intuitivt tänkte jag rörsångare men övergumpen var helt enkelt alldeles för ljus för att jag skulle våga skriva det. Jag är rätt ringrostig också och satt här och slog i Svensson. Handpenneprojektion och ben syns inte och naturligtvis inte inskärningarna.

Var var du någonstans?
xlxl67
I Stenungsund
Kryddan03
Ett rätt! yaay.gif yahoo.gif

Vad duktig du är Myosotis! tummenupp.gif
sqrulan
wub.gif Oh vilka söta småfåglar och fina bilder!
xlxl67
Tack sqrulan. Så kul att studera fåglar på detta sätt o se hur små o näpna mga är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon