jepperdy
Jag har en liten flock dvärghöns ( 1 tupp, 1 höna och 4 kycklingar) sedan två månader. Nu de sista kvällarna har hönan vägrat gå in i hönshuset och flyger upp i ett träd i utegården istället. Tuppen och kycklingarna går snällt in när kvällen kommer. Varför gör hon såhär? Hon är inte ens inne och äter på dan och lägger äggen ute också.
Sussie F-Flower
Hur ser hönshuset ut? Är det pyttelitet eller jättestort? Pinnar därinne att sitta på? Höga pinnar?
Hur högt till tak?
Reden?
Verkar ju inte som att hon trivs inne... Halm på golvet?

Hon kanske behöver en "höna-kompis"...? g.gif
Bondbönan
Hon kanske har blivit rädd för något? g.gif
Myosotis
Hon gillar väl trädet bättre helt enkelt, känner sig tryygare högt upp. Men knepigt ändå, hon borde ju inte vilja vara ensam. Jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska göra åt det. Hon bör inte ha tillgång till mat och vatten ute, då måste hon ju gå in. Om hönshuset är stort kanske hela flocken får stanna inne någon vecka eller så för att hon ska bryta sin nya vana och känna sig trygg där igen. Har du tak över utegården? Åsbohönan som jag gav bort gjorde så på det nya stället hon kom till, envisades med att sova ensam i ett lärkträd. Där fanns inget tak, så hon blev duvhöksmat ganska omgående. sad.gif
jepperdy
Tack för era svar!

Huset är ju nybyggt och rätt stort, ca 10m2 och ca 1,8m till tak. Isolerat och gott om spån på golvet, två sittpinnar på ca 2m styck i finaste björk på 1 -1,5m höjd. (Faktiskt så jag skulle kunna natta över själv om det knep wink.gif ) Där finns två reden som inte används.

Jag har spänt snören kors och tvärs som tak i utegården (ca 20m2 stor), mest för syns skull...
Björken hon sover i står mitt i gården, så där saknas ju tak.

Igår kväll försökte jag "jaga" in henne, men inte då heller gick hon in, HON VÄGRAR!

Jag får nog försöka fånga in henne och så får de bo inomhus några dagar, för att bryta vanan, som ni sa.
Några tips på att "smärtfritt" fånga in henne i en stor gård?
Myosotis
Det bästa är ju att ta henne när det är mörkt, men hon sitter kanske för högt? Annars har en bekant till mig berättat att de förr hade en krok på en lång pinne, sen kunde de lugnt stå mitt i flocken och sätta kroken om benet på hönan som skulle fångas in för att sedan bara gå fram och ta henne, de blev inte alls lika rädda av det tydligen som när man jagar efter dem. I värsta fall får du tränga in henne i ett hörn.

[attachment=54330:Huhn.gif]
jepperdy
Din fina animation kanske funkar! En håv?!
Myosotis
Har du en håv? Satsa på att komma nära och lyckas i första försöket, sen blir det nog svårare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon