I år har jag odlat gurkan Suyo Long eftersom jag hade läst att dom skulle vara så goda. Och dom är för all del goda men jag är inte särskilt nöjd med dom ändå. Gurkorna blir ju långa men väldigt smala och bara den yttersta tredjedelen ungefär blir normalt gurktjocka och där är dom fulla med frön inuti. Så ska dom väl ändå inte se ut? Vad kan ha blivit fel?
Mu i myllan
21-09-2010, 22:53
Tror inte det är sorten för jag har en helt vanlig växthusgurka slangvarianten... Det är något annat men vet inte vad. De första 30 gurkorna var helt normala men sedan början på september ser de ut som strumpor fyllda med sand i tårna. Urlöjliga. Har inte smakat dem ännu men ska göra det till frukost i morgon
Eva 33c
22-09-2010, 09:36
Det har med pollineringen att göra. En gurka (och andra frukter med) bildar fruktkött i förhållande till utvecklade frön eller hur jag ska säga. Dålig pollinering = få frön = mindre fruktkött. På hösten är det inte samma fart på insekter och annat, och dessutom stänger man växthuset för att hålla värmen, därför är det vanligt att gurkorna ser ut som ni beskriver speciellt i slutet av säsongen. Detta gäller också tomater, en del tycker det är konstigt att de får större och finare frukt på plantor som stått ute än de som stått i växthuset, och förklaringen är densamma.
Sen finns det gurkor som har förmågan att bilda frukter utan pollinering (Suyo Long tillhör inte dem) de kallas ofta för "rent honliga" eller partenocarpa på fröpåsarna. Där är det tom så att frukterna blir sämre (i våra ögon) om de råkar pollineras (av en annan gurksort tex) och börjar bilda frö så därför rekomenderas att man inte odlar dessa tillsammans med sorter som även har hanblommor.
Suyo Long tillhör en av mina favoritsorter men den måste alltså pollineras av insekter.
Helt rett med pollineringen! Det går an å pollinere for hånd - bruk en fin pensel og börst pollen fra hanblomstene til hunblomstene. Når det gjelder Suyo Long så vil jeg nevne at den er ganske motstandsdyktig mot meldugg (mjöldagg). Jeg hadde flere andre sorter plus meloner som alle dukket under men Suyo Long'ene klarte seg bra.
Bjarne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.