Garden bliss
Som rubriken lyder. Funderar på vilken sort vi ska välja att plantera nu i höst.
Åsa, mälardalen zon 2
Amorosa är en mutation av Aroma och jag tycker de smakar ungefär likadant, Amorosa får dock rödare frukter.
Aqvakul
Jag brukar tycka att Amorosa är lite godare, men troligen beror det på att de är vackrare och att ögat lurar smaksinnet...
Jan af Lisö
Amorosa frukter är otroligt vackra, de "lyser upp" trädgården under hösten.
Garden bliss
Aha, kanske ska köra på Amorosa då.

Någon som kan tipsa om någon annan god äpplsort? Funderar på Godis. Har aldrig sett sådana äpplen men namnet förpliktigar ju!
Jan af Lisö
Om jag ar försått det rätt så är Godis väldigt söta, vilket inte "den svenska smaken" alltid gillar.
Big Gardener
Min erfarenhet är att amorosa blir något bättre på lite lättare jordar, medan aroma blir bättre på lite tyngre. Men det är ganska små skillnader.
Garden bliss
Vad bra, vi har lätt jord, får definitivt bli Amorosa då!

Jag gillar ju söt frukt. Men frågan är väl hur söt Godis är ... blir det som att slicka en sockerskål, sliskigt liksom?
Jan af Lisö
Det är äppelsäsong snart, försök reda ut om det finns något ställe där du kan smaka av "godis". En del plantskolor, mm har äppeldagar med äppelbestämning och avsmakning, så du hittar kanske något ställe som har Godis. Kolla med Håkan Svensson på Julita, han kanke vet ?
(telefonnummer och e-mail finns här)
Garden bliss
Ja, det är ett bra tips!
Näcken
Rubilnola är ett gott äpple, vet dock int eom det går att köpa. Jag ville plantera ett för några år sedan och då gick det inte att köpa.
Bor du i skåne så kan du prova det på gårdsbutiken Solnäs gård vid Bjärredsavfarten utmed E22:an. De har även flera sorter som kan provas i affären då det är säsong.

Jan af Lisö
Det är något skumt med Rubinola, har hört från en annan äppelentusiast att Rubinola säljs endast till yrkesodlare.

Ser dock att Önskebrunnen säljer den på B9 !!!
Garden bliss
Jag såg Rubinola hos min lokala handlare idag! Kanske ska knipa det då innan någon annan gör det. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon