Garden bliss
23-08-2010, 22:21
Funderar på att plantera persika, låter spännande. Men hur hög blir den här sorten? Är det ett träd eller en buske? Den verkar rätt vanlig. Finns det godare sorter?
Hej
Persika är träd.
H:Bassam
Huggorm
24-08-2010, 07:45
Men i svenskt klimat blir den väll snarare en buske, om den inte står skyddat. Man brukar plantera den upp mot en södervägg för att ge extra värme
Alexander-VG-zon3
24-08-2010, 09:15
ja mycket beror ju på hur vintern blir, dock har jag sett persikoträd upp till zon 3. i zon 1 är det ingen fara där blir dom träd.
Jan Lindgren
24-08-2010, 09:27
Hej!
Det är också en fråga om beskärning. Många träd fungerar utmärkt som buskar.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
24-08-2010, 09:38
så är det också persika säljs ju både som buske, träd och spaljeträd. så man kan ju också välja hur man vill ha.
Bengalow
24-08-2010, 09:44
Vår persika Frost, är definitivt ett träd. Det står inne på en atriumgård, zon 1. Sorten är rikbärande, ibland så rik, att grenarna bryts.
Jag har aldrig ätit godare persikor än våra egna. Min svärmor trodde oss inte när vi kom med frukter, nästan lika stora som tennisbollar, söta, saftiga...
Min Persika står mitt på gräsmattan oskyddat och det är definitivt ett träd minst 3m för tillfället.
Bor i zon 2.
Jan af Lisö
24-08-2010, 11:50
Min Frost står på friland i zon 2, 500 meter från Himmerfjärden (Södra storstockholm), det är ett träd som levererar i bästa fall en enstaka persika vart 3:e år.
Bengalow
24-08-2010, 12:36
Stackars Jan af Lisö! Det var inte kul att läsa. Det måste vara en besvikelse, att det ger så lite frukt. Så här ser Frost ut hos oss idag. Trädet är 4-5 år gammalt och cirka 2,5 m högt.
Jan af Lisö
24-08-2010, 13:02
Fint bild !!
Det blev en besvikelse, jag läste att Frost skulle stå vid en varm mur/vägg, men då jag saknar såna ställde jag den på friland. Jag tror helt enkelt att klimatet (och kanske även lerjorden) hos mig är för hårda för en persika. Det är relativt kallt på våren (nära Östersjön) och det blåser...
Garden bliss
24-08-2010, 22:38
Åh, vilka härliga svar och bilder, tack! Blir definitivt ett Frost!
RibesRubusVitis
24-08-2010, 23:11
Som alternativ kunde du möjligen tänka dig sorten Riga. Den sägs vara lite härdigare mot såväl kyla som krussjuka. Jag köpte ett litet träd på rea förra hösten och då det var så sent, fick det övervintra i mitt lilla växthus med rätt starka temperatursvängningar. Krukan ställde jag i en jättestor ytterkruka och isolerade mellanrummet med vissna löv. Trädet överlevde och gav redan i år tretton persikor, inte så stora men väldigt goda. Det står fortfarande i kruka, men ska planteras ut före hösten.
Hej
Det kostar inte mycket om man skyddar sina växter under frost tiden.
H:Bassam
Som skrivs så kan man ha den både som flerstammig och lite buskaktig, eller spaljerad moit vägg i fri form, eller som stamträd.
Det är härligt att se friska persikoträd av sorten Frost! Annars är min erfarenhet att den ofta drabbas av krussjuka. Bladen missfärgas, deformeras, tillväxten i trädet minskar så småningom och fruktsättningen blir mindre. Går att hålla krussjukan stången en del, men många ger upp efter ett antal års nypande av blad.
Sorten Riga sades vara mer motståndskraftig när den kom, men hur erfarenheterna i våra trädgårdar ser ut känner jag inte till.
Ni som haft Riga i några år - är den krussjukefri?
Bengalow
26-08-2010, 18:53
På lappen som medföljer Frost, står det att den är moståndskraftig mot krussjuka...Men visst vissnar en del blad, men det är ett marginellt antal - kanske 20 st i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.