Jag fick upp en gammal tråd här på Odla där det stod att haverroten inte ska skördas förrän i oktober-november. Jag har tagit upp hälften av min skörd redan med gott resultat men de kanske fortsätter att växa några månader till. Vet ni något om detta?
Det var en spännande smak på roten, nästan lite åt blomkålshållet. Det är första året jag odlar den och det är tack vare er här på forumet som jag fick reda på att den fanns över huvud taget.
officinalis
02-09-2010, 16:41
Många bienna växter har stor rottillväxt sent på säsongen. Så mitt tips är att skörda så sent som möjligt för stora rötter.
Har inte testat med haverrot än. Men tänkte skörda mina i år sent. Provsmak i oktober kanske.
Tack, då ska jag låta resten av mina haverrötter stå kvar i landet någon månad till då. I dag fick jag se att någon varit inne och ätit upp hälften av blasten, men hoppas de inte tar skada av det bara.
Jag var inte alls lika förtjust smaken, så därför blev ett par stående i landet och övervintrade. De blev kvar och började blomma i juli. Otroligt vackra blommor! Tyvärr är växtsättet lite för yvigt och skräpigt för att riktigt platsa i perennrabatten, men blommorna är faktiskt värda att spara en rot för.
officinalis
04-10-2010, 10:09
Nu har jag skördat Haverroten
Haverrot Tycker inte smaken var särskilt nämnvärd egentligen. Ganska mild, men helt klart egen. Gillar palsternackan mer.
Men de fick åka in i ugnen med andra rotfrukter och med lyckat resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.