Full version: Gul och röd lök
ingelsgarden1
Hej!
Skördade gul och röd lök i går, då märkte jag att det inte fanns en enda lök som hade blommat.
Är det någon son vet varför det en del år bildas blommor på nästan alla lökar och en del år inte bildas några blommor alls
Har det med väderleken, sättlöken eller kan det ha med gödningen att göra. Har odlat på samma jordmån i många år så det kan inte påverka blomningen
DykUnderYtan
Vill minnas att jag läst att om man sätter sättlöken då det är "för kallt" så främjar man blomningen. Förra året fick jag massor med blommor så förmodligen var jag för tidigt ute då.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ofta är orsaken kyla, lök är 2-årig och blommar andra året efter att en vinter passerat, planterar man för tidigt eller lägger sättlöken i kylskåpet luras växten att tro att det är vinter och att det är år 2 som kommer och då ska man blomma och inte satsa på något under jord.
ingelsgarden1
Tack för det, då får man inte ha för bråtton med att sätta löken på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon