I september satt jag vitlök den har blivit jättefin med bra smak men nu undrar jag varför det har växt ut små plutte lökar på blasten varför blir det så??
Fågelvägen
24-08-2010, 10:23
Är det en boll av pyttesmå lökar HÖGST UPP på stängeln? I så fall beror det på vitlökssorten. Våra vitlökar som härstammar från Estland gör alltid så och stängeln vrider sig samtidigt i en sirlig spiral. Man kan ta bort topparna under sommaren, eftersom de påstås minska tillväxten.
Bl.a. sorterna Leningradskij, Hammar, Moraluz, Sultop, Moribol får topplökar, ibland också Germidour och Thermidrome, enligt Åke Truedsson.
Vi har sått en del av topplökarna och de blir stora på 3-4 år.
Hej om du tittar längre ner i "köksträdgården" så har jag frågat lite om vitlök och där finns också svar till dig så läs gärna den tråden så får du svar
Fågelvägen ja så ser dom ut då beror det antagligen på sorten,har ingen aning om vad sorten heter. Bettis jag ska läsa på man lär sig så mycket bra här på Odla.
Tack för svaren
Preussen
24-08-2010, 18:11
CITAT (Vippan @ 24-08-2010, 10:21)

I september satt jag vitlök den har blivit jättefin med bra smak men nu undrar jag varför det har växt ut små plutte lökar på blasten varför blir det så??
om det är tex Thermidrome så sätter den ibland pseudolökar som det kallas. goda att äta eller funkar att sätta till klippgrönt. det är troligtvis pga väderväxlingar i vädret på våra breddgrader som leder till det.