zcream
Jag är nybliven husägare.
Första huset och första egna trädgården så bli inte förvånade om jag kommer med mycket frågor här på forumet smile.gif.

Jag har en stor underbar magnolia på framsidan som tyvärr gör att man inte kan komma in till huset utan att ducka under grenarna och detta måste åtgärdas.

Jag har letat lite information och kommit fram till att man egentligen inte ska beskära en magnolia men hur gör jag för att göra så lite skada som möjligt på trädet?

Måste tyvärr ta bort rätt stora grenar.

Gunilla T
Men oj, så tråkigt, någon har planterat den för nära huset förstås. Nej, Magnolior skall inte beskäras men om man måste så måste man..

Om du endast måste ta bort några grenar nertill? så är nog den bästa tiden att göra det just nu. Hoppas det går bra.
Hans67
JAS beskärning är det som gäller för Magnolior (Juli, Augusti,September)
Jan af Lisö
Vad tråkigt, jag antar att Du bor i Skåne och det är en praktmagnolia.

Den gillar inte beskäring, tyvärr. Jag som är magnoliafantast, lider.

Kan du inte skicka några bilder på "problemmet".

Om det finns ingen annan utväg, så beskär med bra, vassa, steriliserade verktyg en torr, varm och solig dag under Juli - September.

zcream
CITAT (Jan af Lisö @ 24-08-2010, 12:54) *
Vad tråkigt, jag antar att Du bor i Skåne och det är en praktmagnolia.

Kan du inte skicka några bilder på "problemmet".

Bor i Kalmar.
Har tillträde till huset på måndag, ska ta lite foton då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon